Hi ha qui diu que el negoci funerari és tan segur com la mort mateixa. Però la crisi econòmica s'ha escampat per tots els racons de la societat i les empreses del sector no n'han quedat excloses. L'austeritat ha arribat als funerals de les comarques gironines i l'efecte més evident s'observa en les despeses de l'entorn del difunt a l'hora d'oficiar l'enterrament. La gent ja no gasta tant en corones de flors, esqueles, taüts i altres complements, segons observen les funeràries. En els propers mesos la pujada de l'IVA pot agreujar les pèrdues econòmiques d'aquests negocis.

El gerent del Grup Mémora de Girona (la principal empresa del sector), Josep Maria Bosch, confirma aquesta baixada recalcant que "famílies que abans gastaven 10, ara en gasten 8". Els complements més afectats són les corones de flors i els taüts, ja que, segons explica Bosch, "abans de la crisi els usuaris solien pagar tres corones i ara veiem que en paguen només una, o cap".

Tanmateix, Bosch va deixar clar que, de moment, aquests són els contratemps més evidents derivats de la crisi. El gerent de Mémora va desmentir el rumor que vinculava la situació econòmica amb l'increment de persones que optava per donar el seu cos a la ciència per estalviar els costos del sepeli a la família. "En general tot està més o menys igual que abans. No hem notat un increment de casos d'aquest tipus. A Girona n'hi ha, però pot ser que la persona doni el cos a la ciència per una decisió personal", va aclarir Bosch.

La pujada de l'IVA (un 21% des del passat mes de setembre) és un tema que genera incertesa. Bosch va remarcar que de moment aquesta pujada no s'ha notat a les funeràries gironines: "Molta gent desconeix quin IVA pagaven abans de la pujada". No obstant, va augurar que en un futur pot ser que la crescuda de l'IVA sí que tingui algun efecte.

Fonts del Grup Mémora expliquen que "realment, per enterrar una persona només cal un certificat i un fèretre". Per això, aquesta gran empresa funerària afirma que, davant aquesta realitat, les empreses funeràries busquen "augmentar la varietat de productes oferts perquè la família pugui triar entre més opcions".

Extensa cartera de serveis

En concret, segons informa Europa Press, el Grup Mémora treballa, per exemple, en crear "urnes ecològiques", presta assistència psicològica als familiars i amics tant durant el funeral com en els primers dies posteriors a l'òbit, i ofereix un servei de tanatopràxia que complementi el que actualment s'ofereix de tanatoestètica, tot això amb el propòsit d'"aconseguir que el mort tingui un aspecte natural i sembli que està adormit".

Finalment, aquesta empresa disposa, a més, de persones que netegen les sepultures i que fins i tot "vetllen perquè no faltin flors a les tombes". Referent a això, Pouso opina que els usuaris d'aquests serveis "haurien de pagar una quota per al manteniment del cementiri, perquè tingui una bona presència estètica", va concloure.