La rambla Joaquim Ruyra de Blanes continua tancada al trànsit un any després i sense el finançament necessari per poder reparar-la. El carrer va viure la tardor de ?l'any passat una de les pitjors crisis com a conseqüència dels forts aiguats que hi va haver a finals del mes d'octubre de 2011. La riera que hi passa pel subsòl es va trencar i l'edifici dels números 52 i 54 es va descalça, la qual cosa va porvocrun perill evident d'esfondrament. L'Ajuntament va haver de desallotjar fins a 36 persones els dies 26 i 27, tancar el tram i iniciar els treballs per consolidar l'edifici. Un any després, la seguretat de l'edifici està més que garantida -assegura l'alcalde-, però el tram de riera continua tancat al trànsit i pendent de reparació, perquè el consistori no té prou diners per fer-hi front.

Per reparar la riera malmesa, caldria aixecar el paviment i consolidar tots els fonaments. Serien un màxim de 30 metres afectats. Segons explica l'alcalde Josep Marigó, un dels projectes que tenen seria fer la consolidació amb un sistema de "micropilotatges, com ja es va fer a l'edifici". En aquests moments, l'Ajuntament té diversos projectes, però no té prou diners, ja que no es pot endeutar en estar immers en un pla de sanejament. Per això, està buscant altres solucions.

En aquest sentit, el Govern municipal volia que la reparació de la riera tallada es pogués finançar reconduint les finalitats d'un conveni que va signar el 2008 amb l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA). Segons destaca l'alcalde Marigó, el conveni havia de compensar el municipi per haver instal·lat la dessalinitzadora i ascendia fins a 5,9 milions d'euros dels quals ja se n'ha invertit una part. El conveni tenia previstes un seguit d'obres per fer canalitzacions d'aigua regenerada o per construir nous dipòsits d'aigua. Ara, però, el consitori "té unes altres prioritats", assegura Marigó, i per això volen que aquelles inversions no es facin i es destinin els diners a d'altres qüestions. Dues de les principals, segons Marigó, són la riera de Joaquim Ruyra i les rieres rurals que tenen afectacions.

Poc després d'anunciar la intenció de reconduir el conveni, però, l'ACA va iniciar els tràmits per trencar-lo afirmant que el consistori no havia justificat un seguit d'inversions per valor d'un milió d'euros. Finalment, però, l'Agència hauria decidit suspendre aquest procediment i s'ha avingut a iniciar les negociacions amb l'Ajuntament de Blanes per convertir aquell conveni en un de nou, com volia el consistori.

"L'ACA ens va reconèixer que era impossible complir els terminis per justificar els projectes ?executats", va explicar Marigó, que va afegir que ara treballen per reconduir-lo i que es pugui incloure la reparació. "Per temes de l'ACA i nostres, el calendari no va prou ràpid. Però la voluntat política de tots dos és reconduir això", va afirmar. Marigó alerta que si no és així i l'Ajuntament ha de fer front sol a la situació, la reparació no es podria fer abans de 2015.

Quant als costos del projecte encara no són clars. L'Ajuntament va elaborar un primer avantprojecte que ascendia a 1,2 milions d'euros i, aquest passat estiu, l'ACA xifrava en 800.000 euros la reparació. L'alcalde ha avançat, però, que l'enginyer municipal ha estat treballant i depenent del que es vulgui fer exactament es podria tenir un projecte per un cost d'entre 300.000 i 500.0o0 euros.

A aquest cost caldria afegir tot el que es va fer durant el moment de crisi de l'any passat. Cal recordar que les reparacions de l'edifici, les d'emergència a la riera i el cost dels desallotjaments dels veïns va pujar uns 500.000 euros més, que va assumir l'empresa mixta Aigües de Blanes i que l'Ajuntament li haurà de retornar.

Finalment, l'alcalde va assegurar que el trànsit "funciona bé", després dels canvis, com ara els de Jaume I. I va valorar positivament l'actitud dels comerciants de la zona: "Convertiran en una rambla sense ser-ho i es dinamitzarà des d'un punt de vista econòmic".