La Generalitat de Catalunya implantarà al llarg de l'any que ve el cobrament de peatge a l'eix Transversal per als vehicles de gran tonatge que recorrin aquesta carretera de punta a punta. No ho tindrà a punt per a quan se n'estreni el desdoblament, a principi del mes de gener, però el Govern té coll avall que el sistema es farà efectiu al llarg del 2013, segons va explicar a "Regió7"-del mateix grup editorial que Diari de Girona- el conseller de Territori, Lluís Recoder.

L'Executiu fa temps que té clar que aquesta ha d'acabar sent una via de peatge per als camions de llarg recorregut que utilitzen aquest eix gratuït com a porta de sortida i entrada entre França i la península, i més quan d'aquí a tot just un mes i mig es convertirà en una autovia de 150 quilòmetres.

Ara bé, fins ara s'ha esperat que el govern espanyol aprovés l'aplicació i posada en marxa de l'anomenada eurovinyeta, una taxa impulsada fa sis anys per la Unió Europea pensada sobretot per gravar els camions de més de 3,5 tones en aquells eixos considerats d'alta capacitat i de llarg recorregut, que tenen una elevada utilització de vehicles de pas, essencialment de transport de mercaderies. L'aplicació o no d'aquesta taxa depèn del govern de cada estat i s'hi inclouen les carreteres que es considera que compleixen aquesta funció.

En el cas de l'espanyol, fins ara no ho ha fet efectiu, i segons Recoder, "els ho hem demanat reiteradament, però el govern espanyol no vol fer-ho". Davant d'aquesta situació, el conseller va explicar que la Generalitat ha optat per "començar ja el procés per integrar aquesta normativa comunitària [la d'aplicació de l'eurovinyeta] dins la legislació catalana", de manera que es pugui fer efectiva més enllà de la decisió que prengui l'estat.

Lluís Recoder hi va afegir que aquest marc administratiu "no el tindrem a punt el dia 1 de gener, però al llarg del 2013 els camions ja pagaran per passar per l'eix Transversal". Recoder va deixar clar que aquesta mesura s'aplicarà únicament als vehicles pesats que fan el trànsit complet per aquest eix des de Girona a Cervera, o a l'inrevés, "però als que facin recorreguts interns, com per exemple de Vic a Calaf, no se'ls cobrarà perquè no els volem penalitzar. Al contrari, volem afavorir aquesta dinàmica territorial".

Voluntat de fer-ho ràpid

El conseller va argumentar la necessitat d'aplicar amb una certa celeritat aquest peatge perquè, davant la propera posada en servei del desdoblament, des del govern es considera que "el creixement global del volum de trànsit no ha de ser gaire important, però sí que ens preocupa el de camions" des de la perspectiva que l'eix Transversal "no està concebut com a connector entre la península i França, sinó per generar aquestes noves relacions econòmiques i personals entre les comarques de l'interior de Catalunya, funció que ha complert molt bé en aquests anys". Amb l'aplicació de l'eurovinyeta -que altres estats ja tenen en marxa- Recoder es mostra convençut que per al camions que circulen de pas per l'eix "no els serà tan beneficiós agafar aquesta ruta respecte d'altres alternatives, i això ajudarà que es redistribueixin".

L'aplicació efectiva d'aquest cobrament no es farà pas amb el sistema convencional -peatges físics amb barrera-, sinó mitjançant modalitats més avançades i ja aplicades en altres països, en alguns casos pràcticament imperceptibles per a la majoria de conductors, com ara pòrtics (instal·lacions de captació tipus Teletac) o geolocalitzadors. Amb aquests sistemes, els camions que superen el pes mínim estipulat per l'eurovinyeta estan obligats a portar a bord, en els països on s'ha regulat, un dispositiu de marcatge.

A França, un dels darrers estats que n'ha aprovat l'aplicació per a la seva xarxa de carreteres, el transportista que no porti el dispositiu podrà ser sancionat amb una multa de 750 euros i la immobilització del vehicle.

Peatge a l'ombra

El desdoblament complet de l'Eix Transversal entrarà en funcionament el gener de 2013, mig any abans del previst. El projecte ha aprofitat la calçada de l'antiga C-25 i ha desdoblat la via per crear una autovia de dos carrils, que s'estendrà per 153 quilòmetres entre la plana de Lleida, la Catalunya Central i Girona. Entre 8.000 i 17.000 vehicles de mitjana utilitzen aquesta infraestructura diàriament, amb un percentatge d'entre el 20% i el 30% de vehicles pesants, segons el tram.

El cost del desdoblament ha comptat amb el pressupost de 733,8 milions d'euros i s'han executat a través d'una concessió pública a Cedinsa, que també gestionarà i farà el manteniment de la infraestructura fins l'any 2040. La Generalitat retornarà aquestes inversions a la concessionària a través del mètode del peatge a l'ombra, amb una xifra que s'estima en menys de 70 milions d'euros a l'any de mitjana i que es calcula segons el nombre de vehicles que utilitzen la infraestructura.