Els resultats electorals, l'encert o el desencert de la personalista campanya de CiU, els possibles resultats que s'obtindrien en un referèndum sobre la independència o la credibilitat dels candidats: aquests van ser alguns dels temes analitzats per tres experts en comunicació política en la primera trobada Casual Politics, organitzada pel periodista de Diari de Girona Jesús Badenes i el consultor en comunicació política Pau Canaleta. El mateix Canaleta, juntament amb els professors Josep Maria Reniu (UB) i Lluís Orriols (UdG), van ser els ponents.

Un dels temes que van generar més debat va ser la campanya escollida per CiU, molt centrada en la figura d'Artur Mas. Per a Reniu, la campanya no va ser ben dissenyada, ja que identificar tan clarament un poble amb un líder "no funciona: "Quan Mas va pujar als altars, es va trencar la connexió amb la gent", va explicar. Per a Reniu, el cartell de Mas emulant Moisès va ser totalment desencertat: creu que hagués estat correcte utilitzar-lo per donar les gràcies a la gent un cop s'hagués guanyat la majoria absoluta, però no abans. A més, considera que el nou eslògan que la federació va introduir a la meitat de la camanya -"Fem-ho possible"- hauria estat molt més apropiat. També creu que CiU es va equivocar fent explícita la seva voluntat d'aconseguir majora absoluta: "Al final, van crear anticossos contra la majoria", afirma. Reniu també va indicar que el fet que Mas es negués a dir la paraula "independència" va crear incertesa en el votant.

Per a Canaleta, la idea de la campanya va ser encertada, però creu que CiU es va "passar de frenada" en fer-la tan personalista i al final li va acabar fent "més mal que bé". Orriols, en canvi, va relativitzar l'efecte que tant el candidat com la campanya tenen en un procés electoral: segons va indicar, la campanya només influeix en un 8 o 10% de l'electorat, i el candidat encara menys. "L'important és que un missatge sigui creïble", va assenyalar.

En aquest sentit, Reniu va considerar que ha de ser el candidat qui faci el missatge creïble. I creu que, així com Oriol Junqueras (ERC) sí que ho ha aconseguit -"el mateix discurs en boca de Puigcercós hauria deixat ERC amb 8 o 9 diputats"-, Pere Navarro (PSC) no se n'ha sortit. "La fortalesa d'un candidat és que aconsegueixi mostrar-se tal com és i connectar amb l'auditori", va indicar, i creu que el cap de files socialista va intentar "generar percepcions com a candidat que no tenia com a persona". En canvi, creu que els caps de files de la CUP, David Fernández, i el de Ciutadans, Albert Rivera, s'han mostrat molt més autèntics.

Els tres politòlegs van coincidir a apuntar que l'eix nacionalista s'ha combinat amb l'eix social a l'hora de les votacions. Per a Canaleta, ha estat la CUP qui ha salvat els mobles als sobiranistes, i els ha permès no perdre força. Per al consultor, el sistema polític català està patint una tranformació, ja que està desapareixent la disputa pel centre-esquerra i el vot espanyolista i catalanista s'estan separant cada cop més. Per a Orriols, els comicis han permès veure com és un PSC sense els catalanistes, i creu que CiU s'ha quedat amb els seus votants més nacionalistes, ja que els que no ho són tant han votat per altres partits.

Finalment, pel que fa a un possible referèndum, Reniu creu que el "sí" podria guanyar, però sense gaire marge. Canaleta, en canvi, considera que es guanyaria o es perdria "pels pèls".