Un estudi del RACC calcula que les víctimes, mortals i ferides, en accidents al llarg dels cent quilòmetres del pas de la carretera N-II per Girona costen 44 milions d'euros anuals a l'administració. A aquesta dada, el mateix informe valora en 15 milions anuals el cost de sufragar el preu dels peatges.

La N-II per la demarcació de Girona registra 15,8 morts de mitjana, segons les dades obtingudes entre 2008 i 2011, 32,8 ferits greus i 255,3 lleus. Representa que hi ha hagut un mort i un ferit greu cada setmana i, aproximadament, una víctima diària per accident de trànsit. Són dades alarmants que han portat al RACC a elaborar un estudi sobre la sinistralitat d'aquesta via i ha conclòs que circulant per la N-II hi ha cinc vegades més probabilitats de patir un accident que no pas per l'AP-7.

Les causes d'aquesta alta sinistralitat són diverses, però el RACC, tenint en compte que la major part dels accidents són per xoc frontal produït durant els avançaments que han de fer els turismes als vehicles pesants (entre un 40 i un 75% hi ha implicat un vehicle pesant), situa l'augment del trànsit d'aquesta N-II com una de les principals causes. I és que amb la crisi econòmica, molts vehicles pesants que fan tot el tram de carretera per la demarcació de Girona i que, per tant, fan viatges transnacionals, volen evitar pagar el peatge i per això ha crescut considerablement el trànsit. Segons el director de la Fundació RACC, Miquel Nadal, s'està fent un traspàs de trànsit "de la via bona a la via dolenta" molt important.

De fet, Nadal va assegurar que els volums de trànsit s'estan igualant. Així, si el 2007, el 34% del trànsit circulava per la N-II i el 66% ho feia per l'autopista de pagament, actualment aquestes proporcions s'han modificat cap al 45-55, de manera que les dues vies assumeixen un volum de trànsit similar, tot i que l'AP-7 té el doble o triple de capacitat. Pel que fa als camions, es calcula que 2.500 circulen o per l'autopista o per la Nacional: 800 ho fan per l'AP-7, mentre que 1.600 per la N-II.

Sufragar peatges

Per aquest alt volum de sinistralitat, el RACC creu imprescindible fer el desdoblament de la N-II, però segons Nadal, són conscients que és una mesura molt cara que no serà real a mitjà termini. Per això, el RACC ha elaborat una sèrie de propostes per reduir els accidents, entre les quals destaca la subvenció del cost dels peatges per a aquests camions, o d'una part, per evitar el traspàs de vehicles de gran tonatge cap a la N-II. Segons el RACC, aquesta mesura tindria un cost de 15 milions en el cas de sufragar tot l'import del peatge i de 7,5 si se'n paga la meitat. Per Nadal, començar pagant la meitat seria una bona manera de comprovar que la mesura pot funcionar. Segons el RACC, si així s'aconseguís igualar el nivell de risc de la N-II al de l'AP-7, els beneficis que s'obtindrien per la reducció de l'accidentalitat estarien al voltant dels 35 milions.

En la mateixa línia es va pronunciar el responsable tècnic del RACC, Lluís Puerto, qui va considerar que amb menys trànsit a la N-II es reduïria "la necessitat d'avançament i, per tant, també dels xocs frontals". Per Puerto, els costos socials de l'accidentalitat també serien molt més baixos. El RACC, amb dades de la Direcció General de Trànsit, ha xifrat en 44,1 milions el cost econòmic de totes les víctimes que tenen accidents cada any en aquest tram.

Puerto també va explicar mesures "low cost" que han de servir per millorar la seguretat viària de la N-II, com per exemple limitar a 90 km/h la velocitat màxima a tots els trams de la N-II, que ara estan a 100, i mantenir la limitació a 80 en els trams que ja està així. Pel RACC també s'ha de generalitzar la prohibició d'avançar mitjançant una doble línia contínua amb bandes rugoses i limitar els avançaments en els carrils 2+1.

A més, pel RACC s'han de "pacificar" el trànsit a les travesseres urbanes amb semàfors i bandes transversals, i millorar la senyalització de tota la carretera. En els trams en obres, el RACC proposa una alineació correcta de les barreres tipus New Jersey i la instal·lació de barreres metàl·liques de protecció biones. Pel RACC també és clau acabar els trams en obres entre Sils i Caldes de Malavella, i habilitar zones d'aturada mentre duren les obres.