Vuit hores al dia dins d'un túnel de 3,5 quilòmetres de diametre i que es va allargant a un ritme d'uns trenta metres al dia. Són prop de 150 els operaris que treballen des del mes de març en els treballs de perforació del túnel de la interconnexió transfronterera de la línia d'alta tensió entre Espanya i França, que unirà les localitats de la Jonquera i de Montesquieu des Albères, a la banda francesa. De moment, el treball constant (tan sols s'atura quan s'han de fer tasques de manteniment) ha permès avançar ja 4,5 quilòmetres, superant ja de llarg el punt fronterer on es passa a territori francès. Actualment, l'obra s'està desenvolupant sota la població del Pertús, i es preveu que s'acabi el proper mes de març, quan la tuneladora Albera es trobi cara a cara amb la Canigó, que va començar a principis de mes a perforar per la banda francesa, i que de moment ja ha excavat més de 400 metres.

En una visita que va oferir Red Eléctrica per visualitzar en primera persona les tasques que s'estan duent a terme a través dels Pirineus, es va poder apreciar la complexitat del funcionament de la tuneladora, que fa sis mesos que treballa. L'accés des de la boca del túnel fins al punt on s'està desenvolupant actualment la perforació es fa a través d'un tren de dimensions reduïdes, anomenat "capsa de cerilles" per alguns dels assistents. Després d'un viatge sorollós de 20 minuts sobre els rails que va col·locant la tuneladora segons va avançant, s'arriba al punt on es troben actualment els obrers. En torns de vuit hores durant cinc dies a la setmana, els operaris s'ocupen de tasques de manteniment i per completar les instal·lacions. Al fons de tot, sobre una plataforma descendent, el cap de la tuneladora.

Aquest, amb 4,3 metres de diàmetre i 11 metres de longitud, combat cada dia amb la pedra i la terra dels Pirineus, avançant a una mitjana de 30 metres diaris. El seu funcionament, complex, permet anar col·locant a mesura que perfora els cilindres de formigó que han de consolidar el túnel, deixant el forat de 3,5 metres de diàmetre.

En essència, el funcionament és cíclic. Cada cilindre de formigó té una amplada d'1,3 metres i es divideix en quatre seccions. El cap de la tuneladora permet que cada vegada que s'assoleix avançar 1,3 metres, es col·loquin automàticament aquests quatre segments de formigó. Un cop s'han consolidat, la cua de la tuneladora es retrau fins arribar a l'alçada del cap, i a partir d'aquí, aquest continua fent camí fins a assolir els següents 1,3 metres. Mentre va avançant, el mateix pes de la màquina suporta el forat.

Alhora, segons va avançant la tuneladora també es van col·locant els rails que permeten circular el tren de 300 metres que, a més de permetre entrar i sortir als treballadors i tenir-hi el menjador, és el suport per carregar tot el material. Quan la MAT entri en funcionament, aquests rails s'aprofitaran per transportar la maquinària de manteniment.

La darrera actuació serà la col·locació dels quatre cables (dos per banda), a través de 12 empalmaments, i que aniran pels laterals del túnels i que transportaran la tensió de 320 kw de corrent continu que permetrà la interconnexió