L'AECC-Catalunya Contra el Càncer de Girona ha atès aquest 2012 el doble de pacients que l'any anterior. I ho ha fet amb els mateixos recursos, segons va informar ahir la presidenta de l'entitat, Pilar Cort. De gener a octubre, l'AECC ha donat servei a més de 600 persones, una xifra que multiplica per dos els pacients atesos l'any passat i que dóna més valor a la tasca que desenvolupen els voluntaris de la entitat, ja que la mateixa gent amb les mateixes eines de treball es veu obligada a assumir cada cop més feina.

Cort va destacar la important tasca que porta a terme el voluntariat de l'entitat i va fer una crida per captar-ne més i, d'aquesta manera cobrir l'augment de la demanda assistencial. La coordinadora de voluntariat de l'AECC, Carme Oliveras va explicar que "aquests més de 600 malalts que atén l'entitat en realitat s'han de multiplicar per 5 o 6, que són les visites que acaben fent els voluntaris".

En aquest sentit, Cort va apuntar que l'increment de la demanda no es correspon en absolut amb l'augment de recursos: "cada cop ens costa més trobar-ne. Els ajuntaments han deixat d'ajudar-nos, altres entitats com Càritas han hagut de centrar els seus esforços en altres problemes derivats de la crisi".

Davant d'aquesta situació, l'AECC considera el seu voluntariat com el motor fonamental que fa funcionar un gran engranatge de persones que, en total ha ajudat 1.300 usuaris entre malalts i familiars a les comarques gironines en els últims anys.

Cort va explicar que els voluntaris de l'assocació fan diferents tasques: assistencials, d'acompanyament, de suport emocional, d'entreteniment, de relleu a familiars a l'hora de tenir cura del malalt, etc. En total, els voluntaris de l'AECC estan presents als hospitals Santa Caterina, Trueta i comarcals de Blanes i Figueres, a més de tres centres sociosanitaris.

Els usuaris estan majoritàriament satisfets amb els seus serveis, tal i com indica una enquesta feta per la mateixa entitat. En general (un 82% dels enquestats), els pacients i familiars valoren entre "satisfactori" i "molt satisfactori" el tracte rebut pels voluntaris, a més de coincidir a dir que mai s'han trobat en una situació de conflicte.

En el cas dels professionals sanitaris preguntats, agraeixen als voluntaris l'estalvi de temps que els proporcionen a l'esmorteïr les llargues esperes als hospitals amb la seva presència. Tampoc en el cas dels sanitaris s'ha registrat cap queixa vers els voluntaris de l'AECC. Per la seva banda, el voluntariat (que rep diversos cursos de formació i continuïtat per part de l'associació), va destacar que un dels aspectes que més troben a faltar és el reconeixement social de la seva tasca. I és que en moltes ocasions, els voluntaris acaben convertint-se en la segona família del malalt i en un suport tan important com el dels seus familiars.