L'any 2013 podria ser el del repunt de l'aeroport de Girona, després d'una llarga època de caiguda que ja s'ha començat a mitigar els darrers mesos. A l'anunci de Ryanair d'incrementar el nombre de rutes des de Girona a partir de l'abril i als intents de trobar noves compa?nyies que hi operin, s'hi afegeix ara una decisió que pot ser fonamental: la de rebaixar les taxes a les companyies que hi operin durant l'hivern. Això significa que les diferències de taxes entre l'aeroport de Girona i el del Prat passaran a triplicar-se.

L'Estat bonificarà les compa?nyies que operin a l'aeroport Girona durant l'hivern amb l'objectiu de desestacionalitzar-lo. La mesura s'inclou als pressupostos generals, i suposarà rebaixar un 20% les taxes de seguretat i passatgers, no només per a Ryanair sinó també per a la resta de companyies. El director de l'aeroport, Lluís Sala, va admetre ahir que això serà positiu per atraure noves aerolínies, perquè "no és bo" que mesures excepcionals com la congelació de taxes "es converteixin en habituals". Sobre la programació de Ryanair per a l'estiu, en què la low cost farà 61 rutes, Sala considera que "clarament" és positiva per a Vilobí perquè, ara com ara, a l'aeroport "no hi ha alternativa" a l'aerolínia irlandesa.

Lluís Sala considera que l'aeroport de Girona està preparat per créixer durant el 2013, tal com va informar fa deu dies a Diari de Girona. Entre d'altres, perquè l'excepcionalitat de taxes suposarà incrementar fins a tres vegades el diferencial amb les que hauran de pagar les companyies que aterrin o s'enlairin des del Prat.

Però no només això. I és que, segons va avançar el director, a partir de l'any vinent -si tiren endavant els Pressupostos Generals - l'Estat també bonificarà les companyies que operin a Vilobí durant la temporada d'hivern (que s'estén entre novembre i març). La mesura afecta aquells aeroports estacionals -"turístics", com precisa Sala- i suposarà aplicar una rebaixa d'un 20% de les taxes de seguretat i passatgers. "Esperem que, a partir del proper any, ja puguem disposar d'aquestes mesures de màrqueting aeroportuari, que ens permetin aplicar bonificacions", indicava el director de l'aeroport. I hi afegia: "Això no només serà bo per a Ryanair, sinó també per a qualsevol altra companyia, que es podrà afavorir amb aquest descompte".

Sala també considera que aquesta mesura, que beneficiarà altres aeroports estatals, serà positiva per a Vilobí d'Onyar perquè l'excepcionalitat de taxes no es podrà allargar sine die. De fet, mantenir aquest 2013 la rebaixa de tarifes va ser una de les condicions que lligava l'acord de Ryanair amb l'AGi. I és que la companyia irlandesa ja va anunciar que, si s'apujaven les taxes a Girona, es reservava el dret de trencar l'acord. "Les mesures excepcionals no es poden convertir en habituals", va explicar Lluís Sala. Per això, el director considera que les bonificacions per a la temporada d'hivern permetran no només desestacionalitzar l'aeroport sinó també diversificar-lo, perquè és una mesura que no va a remolc de Ryanair i que es pot aplicar per a totes les companyies.

Sense alternativa

L'aeroport de Girona espera tancar aquest 2013 amb 2,85 milions de passatgers, dels quals 2,5 hi arribaran o s'enlairaran amb Ryanair. Entre novembre i finals de març, es pot volar a 24 destins des de Vilobí d'Onyar, dels quals 23 els opera la low cost irlandesa (i l'altra és el vol a Kíev de Wizzair).

Precisament l'aerolínia irlandesa va anunciar dimecres la seva programació per a l'estiu vinent, que inclou 61 rutes i, per primer cop, una a tocar de Rússia per atraure aquest turisme cap a la Costa Brava. Aquest estiu passat, la companyia operava 58 rutes des de Girona.

Per a Lluís Sala, tot i que la diferència de rutes entre una temporada i l'altra sigui petita, l'anunci "clarament és molt bo", ja que demostra que Ryanair continua apostant per Girona i perquè, ara com ara, "no hi ha alternativa" a aquesta aerolínia. "Aquesta previsió és important per a la consolidació de l'aeroport; estem en el bon camí perquè, a partir del segon semestre del 2013, puguem tenir creixements que no seran molt importants, però sí que ens permetran situar-nos com un aeroport complementari a Barcelona", va indicar el director de l'aeroport.

Temporada d'estiu avançada

Lluís Sala va admetre que aquesta temporada d'hivern està essent "dura" per a l'equipament de Vilobí d'Onyar. Però també ha conclòs que, aquest 2013, la temporada d'estiu -que solia començar a l'abril- serà més llarga. De fet, Ryanair ja ven bitllets per a mitjan març d'algunes de les 61 rutes que operarà a partir d'aleshores.