Els morts en accident de trànsit a les carreteres catalanes aquest 2012 han disminuït un 4,39% en relació al 2011. Però els ferits greus han augmentat un 21%. Les vies interurbanes C-55, C-25 i N-II concentren el 20% del total de les víctimes. El conseller d'Interior, Ramon Espadaler, ha qualificat de "bones notícies" les dades obtingudes i ha subratllat la necessitat de no caure en "el conformisme". Cal recordar que el primer trimestre va ser especialment negatiu ja que 54 persones van perdre la vida durant aquest període. Un repunt que s'ha compensat els mesos següents i que ha finalitzat amb només 7 morts durant el desembre, un xifra rècord. També es redueixen un 32% les víctimes de motocicletes.

Els morts en accidents de trànsit produïts en vies interurbanes han baixat un 4,39% aquest 2012 en relació a l'any anterior. Han passat de 205 a 196. El 2010 van ser 246, un 20,3% més. La davallada de morts contrasta amb un increment de la sinistralitat total de 4,95% respecte el 2011. Enguany s'han produït 7.606 accidents, 359 més.

"Estem en la bona direcció", ha celebrat el nou conseller d'Interior, Ramon Espadaler, que també ha subratllat que s'hagi pogut invertir un repunt preocupant de la mortalitat durant el primer trimestre. En aquest període van ser 54 les persones que van perdre la vida en accidents. La tendència s'ha contrarestat fins a marcar un rècord durant el mes de desembre. Des que es fan estadístiques no constava cap mes amb només set morts.

Les dades del balanç del SCT amaguen també una conclusió més negativa: els ferits greus enguany han augmentat un 21%. El 2011 van ser 852 i ara han estat 1032. Es consideren ferits greus tots aquells que superen les 24 hores d'ingrés hospitalari, un criteri que diversifica "moltíssim" la gravetat de cadascun dels casos, ha matisat el director del Servei Català de Trànsit, Joan Aregio.

La C-55, la C-25 i la N-II, vies problemàtiques

Les vies interurbanes C-55, la C-25 i la N-II concentren el 20% del total de víctimes mortals registrat a les carreteres. A la C-55 i a la N-II han mort 15 persones i 10 a la C-25. "D'aquí dos dies tindrem la C-25 en millors condicions, esperem que contribueixi notòriament a la reducció dels accidents", ha desitjat el conseller. L'AP-7 ha estat la via amb més accidents tot i que cap d'aquests ha suposat cap mort.

Tarragona i Lleida, la cara i la creu

Els morts a Tarragona s'han reduït enguany un 45% però a Lleida el balanç és oposat i els accidents de trànsit han deixat un 56% més de víctimes. A Tarragona han mort 28 persones (51 l'any anterior) i a Lleida 47 (30 l'any anterior). Joan Aregio no ha volgut avançar cap explicació a les dues tendències tot i que sí ha avançat que el 15% d'aquests sinistres a Lleida s'han produït en pistes forestals no senyalitzades.

Es doblen els atropellaments i les sortides de via

Els morts a causa d'atropellaments o perquè el vehicle ha sortit de la via s'han doblat. El conseller ha mostrat la seva preocupació davant aquestes dues variables. També sobre la lleugera flexibilització detectada pel que fa als mecanismes de seguretat passiva, és a dir, l'augment de víctimes que no havien pres -quan van patir l'accident- les mesures oportunes com ara dur el casc o cordar-se el cinturó.

Menys motoristes sinistrats

El balanç també ha permès saber que els motoristes que han perdut la vida han estat un 32% menys. En total han estat 31 i l'any passat van ser 46. Els ciclistes han estat 8, la mateixa xifra que el 2011. Els morts i ferits greus accidentats en furgonetes han crescut un 30%.

Comissió parlamentària amb caràcter permanent

Espadaler ha anunciat la seva intenció de crear una comissió parlamentària de seguretat viària amb caràcter permanent. El conseller ja ha avançat que la iniciativa compta amb el suport de tots els grups parlamentaris i, per tant, serà una realitat ben aviat.