Els objectius marcats per la Unió Europea respecte a la davallada dels morts en accident de trànsit es van acomplint a les carreteres catalanes, però ara el repte recau en rebaixar també els ferits greus que els sinistres de trànsit deixen enrere, i que últimament estan prenent importància a les estadístiques dels serveis administratius de trànsit. Però el debat de les infraestructures no es pot obviar i les dades demostren que dues de les carreteres de tot Catalunya on es registren més accidents tenen trams gironins: la N-II i l'Eix Transversal, la C-25. La primera ha registrat 15 morts durant el 2012 i 14 d'ells han estat al tram gironí. En el cas de l'Eix, els morts han estat 10. La carretera de la Catalunya central C-55 detenta també 15 víctimes mortals. L'autopista Ap-7 és la via que experimenta més accidents greus, però l'any passat cap d'ells va ser mortal.

El balanç de sinistralitat de 2012 a les carreteres catalanes, presentat ahir, indica que a les vies de comunicació gironines han mort un 19,23% menys persones que l'any anterior: un total de 42 víctimes mortals respecte a les 52 de 2011. La xifra de víctimes s'engruixeix, però, quan es comptabilitzen junts els morts i els ferits greus: 220 el 2012 contra 214 el 2011. L'augment és d'un 2,8%, malgrat que la xifra ha disminuït respecte al 2010, quan les víctimes mortals i greus d'accidents a Girona van ser 264.

En total, els morts a les carreteres catalanes han baixat a 196 al 2012 -9 menys que l'any anterior, cosa que representa una davallada del 4,39%- i hi ha hagut 1.228 accidents amb morts i ferits de gravetat -16,18% més-, segons el balanç de sinistralitat viària presentat ahir per la Conselleria d'Interior i el Servei Català de Trànsit (SCT). Així, l'any 2012 es situa clarament per sota de l'anterior en sinistralitat, cosa que el director del SCT, Joan Aregio, va atribuir a l'"excepcionalitat" del 2011 en accidents, cosa que ha permès un balanç positiu que compleix tots els objec?tius del Pla de Seguretat Viària de la Generalitat, així com els dictats per la UE.

Gran part de la responsabilitat dels bons resultats el té la davallada de la sinistralitat a Girona, amb un 19,23% menys de morts en carretera que el 2011, i Tarragona, que pràcticament redueix a la meitat les víctimes -un 45,1%- en passar de 51 morts el 2011 a 28 el 2012. Per contra, Barcelona i Lleida han augmentat el nombre de morts respecte al 2011 -7 a la primera i 17 en la segona-, aquesta última amb el percentatge més alt de sinistralitat: un 56,67% més de morts. Entre els accidents greus destaquen els atropellaments i les sortides de via, que han provocat 14 i 41 morts el 2012 en comptes de les 9 i 26 de ?l'any anterior, però amb una ?tendència a la baixa respecte al 2010 en el primer cas i una estabilització en el segon, indica l'informe. Per a Aregio, hi ha diferents motius que han fet augmentar el risc d'accident, entre els quals un "petit increment de velocitat en les hores puntes" i una disminució de l'ús de mecanismes de seguretat com el casc i el cinturó: gairebé el 20% de les víctimes d'accidents greus no en feien ús, una xifra mínima però que ?augmenta en relació a fa uns anys. L'augment de víctimes també es pot relacionar amb una ocupació més gran dels vehicles, sobretot en el cas de les furgonetes, entre les quals hi ha hagut un 30% més accidents greus que respecte a 2011. Pel que fa a les edats de les víctimes, ?augmenten els morts en les franges de 55 a 64 anys i entre les persones de més de 74 ays. Les víctimes més nombroses pertanyen al tram ?d'entre 35 i 44 anys.