Tot a punt per a l´entrada en funcionament de l´Eix desdoblat

Aquest matí es comencen a retirar els cons de la via i els vehicles ja podran circular pels trams oberts

 
S´aniran retirant els cons de la via per obrir els nous carrils.
S´aniran retirant els cons de la via per obrir els nous carrils. diari de girona

CALDES DE MALAVELLA | ACN/DDG El desdoblament complet de l'Eix Transversal (C-25) començarà a entrar en funcionament aquest dijous i per aquest motiu, a partir de quarts de deu del matí, es començaran a retirar els cons de la via, de manera que els vehicles ja podran circular pels trams oberts.
L'operatiu s'iniciarà pels dos caps del nou Eix, a Cervera i Caldes de Malavella. En aquest sentit, s'anirà obrint progressivament al llarg del dia per tal que demà, dia de la inauguració oficial del desdoblament, ja estigui en ple funcionament. El president de la Generalitat, Artur Mas, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, inauguraran l'ampliació de l'Eix.
A partir de demà, quan s'hagi obert completament la carretera, l'autovia funcionarà amb un mínim de dos carrils per sentit, amb trams de tres carrils per sentit en les zones de més volum de trànsit, com al pas per Manresa o a la intersecció amb la C-17. En els trams de més pendent, com el coll de Ravell, s'habilitaran tres carrils de pujada i dos de baixada.
El projecte ha aprofitat la calçada de l'antiga C-25 i ha desdoblat la via per construir una autovia de dos carrils, que s'estendrà per 153 quilòmetres entre la plana de Lleida, la Catalunya Central i Girona. Entre 8.000 i 17.000 vehicles de mitjana utilitzen aquesta infraestructura diàriament, amb un percentatge d'entre el 20 i el 30 per cent de vehicles pesants, segons el tram.
En total, s'han desdoblat 143 quilòmetres i s'han construït dos quilòmetres nous d'aquesta via entre Cervera i Caldes de Mala?vella, que funcionarà amb un mínim de dos carrils per sentit.
El desdoblament de l'Eix Transversal ha comptat amb un pressupost de 733,8 milions d'euros i s'han executat a través d'una concessió pública a Cedinsa, que també gestionarà i farà el manteniment de la infraestructura fins a ?l'any 2040.
La Generalitat de Catalunya retornarà aquestes inversions a la concessionària a través del mètode del peatge a l'ombra, amb una xifra que s'estima en menys de 70 milions d'euros a l'any de mitjana i que es calcula segons el nombre de vehicles que utilitzen la infraestructura. Cal recordar que el desdoblament de l'Eix Transversal es posarà divendres després tres anys i mig d'obres d'aquesta nova autovia.

Enllaços recomanats: Premis cinema