La via desdoblada que travessa Catalunya ja és a punt

Areggio es mostra alhora partidari de rebaixar el límit en algunes vies i apostar per sistemes de regulació variable

 07:31  
La via desdoblada que travessa Catalunya ja és a punt
La via desdoblada que travessa Catalunya ja és a punt  carles colomer

GIRONA | DDG Han estat tres anys i mig d'obres i 773,8 milions d'euros d'inversió, però a partir d'avui 153 quilòmetres de via desdoblada -una de les que es podrien afavorir dels 130 quilòmetres per hora perquè en alguns trams té tres carrils- connecten Caldes de Malavella amb Lleida. Ahir es recollien els darrers cons que regulaven el trànsit i tot està previst
per a la seva inauguració avui, en el que serà també l'estrena de Santi Vila com a conseller de Territori i Sostenibilitat.


El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Areggio, considera que cal una "reflexió àmplia" sobre els límits de velocitat a les carreteres catalanes per adequar els límits fixats el 1983 a la realitat. En una entrevista a Catalunya Ràdio, Areggio obre la porta a ampliar el límit fins a 130 quilòmetres per hora en autopistes i carreteres de tres carrils, així com a reduir la velocitat màxima en algunes vies, com ara en determinades carreteres locals. Sense especificar cap via en concret, també ha apostat per aplicar una velocitat variable en funció de les condicions climatològiques, com ja fan altres ciutats europees.
El debat sobre les velocitats a les carreteres -immutables a Espanya des de fa 20 anys excepte pel període excepcional decretat a principis de 2011 i en què, durant tres mesos aproximadament, a les vies de 120 es va circular a 110- torna a posar-se sobre la taula precisament en un moment en què l'Estat anuncia que vol reduir la velocitat a les vies convencionals per afavorir la circulació per autopista.
El límit màxim de velocitat a les carreteres es rebaixarà aquesta primavera, tot i que el ministeri de l'Interior encara no ha decidit de quan serà la reducció. El ministre de l'Interior Jorge Fernández Díaz va advertir, durant la presentació del balanç de sinistralitat de 2012, que el 77% dels accidents mortals es registren en aquest tipus de vies, i va considerar "en certa manera il·lògic" que el diferencial del límit màxim de velocitat d'aquestes vies amb les autopistes i autovies sigui de només 20 quilòmetres per hora. El ministre no va concretat en quant es fixarà la velocitat màxima a les vies convencionals -ara a 100 quilòmetres- però va deixar clar que la decisió ja està presa.

Enllaços recomanats: Premis cinema