Ja es preveia al Pla de Mobilitat que el consistori va dur a terme fa dos anys. Ara, però, han estat 63 sensors intel·ligents i no l'orientació els que durant dos mesos han estat transmetent dades a través de la xarxa WIFI. Una mitjana de 25.000 vehicles circulen diàriament pel centre de la ciutat. Ho fan en entrades i sortides pels principals accessos. Malgrat això, en alguns pics se n'han registrat fins a 28.000 i en un dels casos -concretament un dia de molta pluja- menys de 14.000.

El consistori seguirà treballant per obtenir encara més dades a través d'aquests sistemes. De fet, ja ha instal·lat nous sensors que permetran obtenir dades sobre la velocitat d'aquests vehicles i, més endavant, esperen poder acabar-ne determinant els volums. És a dir, saber si són cotxes, camions, furgonetes o bé vehicles de gran tonatge els habituals a la ciutat. Els resultats han de servir al consistori per prendre decisions al voltant de la gestió de la mobilitat a la ciutat.

Millorar el trànsit a la ciutat, el suport a la presa de decisions per millorar la qualitat ambiental, optimitzar serveis com ara les escombraries o la sincronització de sistemes automàtics. Aquests són alguns dels principals objectius d'aquest projecte que, tot i que en un fase molt inicial, està generant dades destacables. On més s'ha avançat és en el control del pas de vehicles.

La mitjana diària detectada en dos mesos ha estat de 25.000 vehicles. També, però, hi ha hagut dies en què se n'hi han registrat 20.000 i en d'altres, 26.000 o 27.000. Era una dada esperable però ara, també, constatada. És el que han determinat els més de seixanta sensors intel·ligents del projecte que trametren les dades fins als punts de captació. "Tots som conscients que en dies de pluja d'estiu hi ha un important desplaçament de cotxes que estan a la costa cap a Figueres", expliquen des del departament d'Urbanisme. I això també ho constaten les dades obtingudes. Per exemple, el volum més important es va registrar el dissabte 1 de setembre. Les dades obtingudes han de servir per a la gestió de la mobilitat a la ciutat. De fet, la decisió de pacificar el trànsit en alguns trams, l'impuls de rondes o els canvis de circulació les tindran en compte.

Fins fa poc hi havia uns cinquanta sensors a la calçada però recentment se n'hi han instal·lat més per tal de quantificar la velocitat dels vehicles. Aquestes dades es transmeten als "enrutadors" instal·lats en fanals o semàfors que, posteriorment, les envien als punts de captació. Més endavant, també s'espera poder determinar-ne les dimensions per tal de saber quin tipus de vehicles hi circulen.

Més proves pilot

Aquest, però, no és l'únic àmbit en què el consistori ha treballat. També s'han fet controls en un tram de la zona blava. Aquest projecte s'ha de seguir implantant, expliquen. I és que ha de servir per determinar els espais més adequats o si en algun punt o places seria més adequat establir-hi estacionaments de zona verda.

El projecte de Smart City de l'Ajuntament de Figueres es basa en un conjunt tecnològic orientat a la recopilació, transport i anàlisi de dades de la ciutat en temps real a fi de millorar-ne la gestió i per dur-la cap a un model sostenible.