El Govern de Blanes no vol esperar que l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) millori la situació econòmica i busca alternatives per poder arreglar de manera definitiva la riera de Joaquim Ruyra, que continua tancada al trànsit més d'un any després del trencament pels aiguats. L'executiu ha aprovat la memòria del projecte definitiu de reparació d'aquest espai -uns 30 metres de carrer- i demanarà una subvenció FEDER per poder fer-hi front. Segons la memòria, l'obra puja a 362.854,80 euros (IVA inclòs) i la subvenció només cobriria el 50% dels treballs en cas que fos adjudicada.

Cal recordar que la riera Joaquim Ruyra continua tallada al trànsit des que els aiguats de l'octubre de 2011 van trencar el caixó de la riera i van fer descalçar l'edifici dels números 52 i 54. L'ajuntament no ho ha pogut reparar perquè no disposa dels diners necessaris per fer-ho i pretenia finançar-ho reconvertint els objectius d'un conveni signat amb l'ACA de 5,9 milions d'euros, però veient la situació de l'agència podria anar per llarg. Per això, el consistori està buscant alternatives.

La darrera acció ha estat aprovar la memòria del projecte de reparació definitiva en una junta de govern local i així poder demanar una subvenció FEDER i poder solucionar la qüestió. Amb lña subvenció, però, no n'hi hauria prou. "Si ens concedeixen la subvenció, que és del 50% del cost, haurem de buscar l'altre 50% que podria ser de recursos propis o de fons de la Diputació, que també sol·licitaríem", va explicar l'alcalde de Blanes, Josep Marigó, que va afegir que aquesta convocatòria de FEDER es podria resoldre en dos o tres mesos. Així, un cop passat aquest temps, el consistori sabrà si pot tirar endavant aquesta opció.

L'alcalde va explicar, però, que si reben la subvenció, com que han de posar l'altre 50%, hauran d'estudiar quan ho poden tirar endavant si aquest mateix any o durant el 2014. En aquest sentit, Marigó va destacar que els ajuts FEDER permeten certa "flexibilitat".

Marigó va explicar que la memòria elaborada per l'enginyer municipal preveu que es pugui reparar la riera a través d'un sistema de micropilotatges, com ja es va fer amb l'edifici descalçat. Marigó va destacar que aquesta zona "en els primers 10 12 metres és molt argilosa", de manera que per consolidar cal foradar més avall fins a trobar "sòl dur" i això s'aconsegueix amb els micropilotatges.

Així, doncs, amb aquest sistema es vol assegurar el caixó de la riera, que passa per sota la rambla Joaquim Ruyra, i després refer tots els acabats superiors. "El caixó té una mena de paret interna al mig, que és el que està trencat", va apuntar Marigó. El cost estimat en la memòria és de 362.854,80 euros (IVA inclòs), molt lluny del pressupost inicial.

L'Ajuntament va elaborar un primer avantprojecte per reparar de manera definitiva el tram malmès que ascendia a 1,2 milions d'euros i era molt ambiciós. Aquest passat estiu, l'ACA ja el va xifrar en 800.000 euros fent un projecte més concret. I ara, l'enginyer municipal ha presentat una memòria amb aquests més de 300.000 euros de cost previst, que baixa molt el cost dels altres projectes. Segons Marigó, això s'ha aconseguit perquè s'ha ajustat molt i perquè "l'enginyer parteix de la base de tot el que ja està fet". Cal recordar que ja es van reparar esquerdes del caixó i una part a Anselm Clavé amb un cost de 87.000 euros.