Vilafant prepara les 12 hectàrees hoteleres, comercials i de serveis de l´estació del TAV

Aquest any es vol tenir a punt les modificacions del planejament amb els usos que s'espera debatre amb el territori

 
Els trens amb els terrenys que s´han de desenvolupar al fons.
Els trens amb els terrenys que s´han de desenvolupar al fons.  conxi molons

Oportunitats econòmiquesVilafant serà la població més petita, amb uns cinc mil habitants, en disposar d'una estació d'alta velocitat que, a diferència d'altres ciutats, estarà enllaçada a la trama urbana de dues poblacions, Vilafant i Figueres. El municipi espera aprofitar aquesta situació desenvolupant urbanísticament uns terrenys annexos a la nova infraestructura per generar noves activitats econòmiques.

VILAFANT | CARME VILÀ Vilafant està treballant en els preparatius que de forma urgent s'esperen tancar el 2013 per aconseguir convertir les 12 hectàrees de l'entorn de l'estació del TAV en una gran àrea hotelera, comercial i de serveis que complementi els que existeixen a la comarca i ofereixi tot el necessari als passatgers que arribin. Des de fa mesos empresaris hotelers i d'altres sectors s'han adreçat a l'Ajuntament interessats per muntar negocis. Però els usos es decidiran amb la participació de tots els sectors implicats del territori obrint un procés de reflexió. Els terrenys són privats i s'espera començar-los adesenvolupar el 2014.
Des de l'estació, al límit de Figueres, en terme de Vilafant, fins al Puig Grau, a tocar la N-260 s'hi extén una esplanada de terrenys rústics de diferents particulars que es poden urbanitzar. Conscients d'això i de les oportunitats que generava el pas de trens d'alta velocitat i l'estació es va encarregar un estudi a l'Institut Cerdà, "Recomanacions per potenciar l'encaix i les oportunitats derivades de l'estació del TAV a Vilafant".
L'alcaldessa, Consol Cantenys, ha explicat que parteix de la base que l'estació en sí sola no aporta res però que representa "un ventall de possibilitats el fet de tenir una connexió, hi haurà trens que pararan, altres que no, però és la darrera estació del país i la primera venint de fora". Tenint en compte això, i partint del supòsit, diu l'estudi, que cal que funcioni, que els passatgers la utilitzin, que es promocioni, hi ha l'oportunitat de generar noves activitats econòmiques a l'entorn del que necessiten els passatgers. L'estudi alerta que "el TAV no genera noves dinàmiques econòmiques per si sol" . S'estudien casos de referència com Guadalajara o Ciudad real "per no repetir errors", diu Cantenys. Per fer-ho, l'institut Cerdà insisteix en què caldrà constituir "un marc supramunicipal, d'acord al rol de l'estació en l'àmbit territorial, capaç de desenvolupar les estratègies necessàries per garantir l'èxit i optimitzar les oportunitats que presenta la nova estació intermodal". Cantenys constata que de forma imminent s'obrirà el procés de "reflexió i debat amb tots els agents, no ho farem a nivell de municipi sinó dels agents implicats com el sector comerç o del transport".
Els serveis tècnics municipals han estat treballant en tots els estudis previs com hidrològics o mediambientals per impulsar la modificació del pla general. Ara estan a punt de marcar el calendari per començar les reunions i decidir els usos el pas previ per poder començar a urbanitzar el sector ?l'any vinent. Serà de serveis però "el que no farem és si al costat hi ha tres supermercats, per exemple, posar-n'hi més" o posar un hotel com el que hi ha la Rambla de Figueres. Tampoc es planteja un centre comercial ni un comerç de proximitat com el de figuerenc. Hi haurà el que el passatger necessiti i el que permeti diversificar i activar l'economia del territori.

Enllaços recomanats: Premis cinema