Els botiguers de la Jonquera i del Pertús, aplegats en dues associacions, han decidit unificar esforços per convertir-se en un "lobby de pressió" davant de les administracions. Les dues juntes es reuniran properament per avançar en la fusió. Així es va decidir en la reunió mantinguda ahir arran dels atacs per part d'uns desconeguts contra el macroprostíbul Paradise el desembre passat que han incrementat la sensació d'inseguretat. Els botiguers, però, consideren que aquest no és el problema -té tots els permisos-, sinó que cal treballar perquè els cossos policials acabin amb les activitats delictives que malmeten la imatge del municipi, com ara drogues, venda de productes falsificats i prostitució.

"És hora de treballar per netejar la imatge de la Jonquera i acabar amb tots els embolics que hi ha a la zona", explica Antoni Escudero, un empresari que forma part de la junta de l'Associació de comerciants. Reconeix que fins ara s'havien centrat en els seus negocis i que, arran dels atacs al Paradise i les conseqüències negatives que els ha comportat, s'han vist obligats a "posar-se en marxa" perquè, segons diu, "l'activitat no s'enfonsi".

La prioritat d'aquesta nova associació, que tindrà una estructura organitzativa ben definida, amb una gerència i un gabinet de comunicació, serà pressionar perquè les administracions ordenin una acció conjunta de tots els cossos policials presents a la zona. Com que el municipi fa frontera amb França, compta amb efectius de la Guàrdia Civil, policia estatal, Mossos d'Esquadra i Policia Local, però són aquests dos últims els que se centren en l'ordre públic. "La resta col·laboren però no treballen conjuntament en la seguretat ciutadana", es lamenta Escudero, que reivindica una acció conjunta potent que permeti "netejar" la zona de les activitats delictives. Segons diu, actualment éstà "infectada" de venedors il·legals, camells, prostitutes, delinqüents, que el que fan és malmetre la imatge del municipi.

A més, es queixen que els comerços de l'altra costat de la frontera aprofiten aquests episodis com els viscuts al Paradise per enviar missatges negatius als clients perquè no vagin a la Jonquera. Escudero recorda que aquest és un punt estratègic a nivell de transaccions comercials. "Amb 7 milions de turistes, som una màquina de crear impostos -es ven sobretot tabac, combustible i alcohol-", afirma, i subratlla la necessitat que la zona no perdi el seu potencial perquè, tot i la crisi, els negocis marxen bé en comparació amb altres zones.

El pròxim 22 de febrer les juntes de les dues associacions de comerciants es reuniran per avançar en la fusió.