El portaveu adjunt de CiU al Congrés Pere Macias, ha acusat el Ministeri de Foment de recuperar un projecte de la variant d'Olot de l'Estat desat fa uns 10 anys. Macias va fer l'afirmació en el decurs d'una entrevista a Ràdio Olot. El projecte recuperat possibilita la creacio d'una infraestructura de baix cost, però més agressiva amb el Medi Ambient. L'itinerari passaria per terrenys situats prop del nucli de la Canya i evitaria la construcció d'un túnel. Va criticar que l'aplicació del projecte vell i endreçat trencaria el consens entre tots els agents del territori que va acordar un l'itinerari del túnel i amb final a la N-260 prop de l'Hostalnou (Vall de Bianya). Macias va defensar la manera amb què s'han fet les darreres infraestructures viàries a la Garrotxa (túnels de Bracons i A-26). A partir d'aquesta base va indicar que el model recuperat pel Ministeri de Foment no lliga amb el model de respecte ambiental dels Túnels de Bracons (C-37) i de l'A-26.

Es tracta de planificacions que han estat negociades entre els ?representants del territori a Madrid i el Govern, però que encara estan allunyades d'una aprovació final.

La manca de concreció de l'itenerari de la part de la variant ?d'Olot que pertany a l'Estat condiciona l'enllaç viari situat prop del nou hospital d'Olot i de la carretera de Riudaura. La distribució viària d'aquest punt dirigirà els vehicles provinents dels túnels de Bracons que passaran per les variants de les Preses i d'Olot de dret cap a la N-260 en direcció al Ripollès a través de la variant estatal.

És una solució que porta dècades de discussions i d'anuncis, però que de moment no s'ha constatat en cap fet concret. Encara que sí que s'ha valorat en uns 100 milions d'euros.

Pel que fa a la variant d'Olot de la Generalitat, sí que té acabada la declaració d'impacte ambiental, i el projcte constructiu està en una fase avançada.

Això no obstant, a poc temps de l'aparició del projecte final, la variant d'Olot també ha estat motiu de divergències polítiques per causa del traçat i de l'estalvi de diners.

En el darrer plenari municipal, el portaveu del PSC, Josep Guix, va recordar que havia presentat una moció, en la qual demanava que davant la manca de concreció del Ministeri de Foment sobre la traça que seguirà la continuació de l'Eix Pirinenc cap a Bianya s'evités travessar el riu Riudaura i ocupar terrenys al nord del seu traçat (Pla de Llunes).

La intenció de salvar el Pla del pas de la carretera és perquè són considerats una reserva agrícola i natural.

La previsió és que el Pla de Llunes sigui preservat.