Més de 200 persones de diferents cossos d'emergències i també voluntaris han participat aquest matí en un simulacre d'emergència a l'Aeroport de Girona. La situació simulada era la d'un avió que s'accidenta a l'hora d'enlairar-se i xoca contra dos cotxes dins el mateix recinte de les pistes provocant la mort de quatre persones. L'exercici ha comptat amb foc real i els cossos d'emergències no coneixien tots els detalls de la simulació per tal de poder posar a prova la seva capacitat de resposta. La normativa obliga l'aeroport a fer simulacres d'aquesta envergadura com a mínim un cop cada dos anys. Els responsables n'han fet una valoració positiva.

L'objectiu d'aquests simulacres és posar a prova la coordinació i la capacitat de reaccionar de Bombers, SEM, cossos policials i responsables de les administracions i l'aeroport. La normativa obliga l'aeroport a fer, com a mínim, un simulacre amb suport de cossos externs cada dos anys.

L'exercici d'aquest matí, batejat com 'Operació Tramuntana 2013' consistia en reaccionar després que un avió hagi xocat contra dos cotxes al límit sud de la pista d'aterratge. Segons s'ha simulat, l'aeronau hauria tingut problemes amb el motor a l'enlairar-se i hauria envestit els dos vehicles, que s'haurien incendiat a resultes de l'impacte. Per això, en l'exercici hi ha hagut foc real.

Uns 80 voluntaris han ajudat a fer més verídica l'escena i han fet durant una estona de ferits.

Després d'activar-se l'alarma de la torre de control, els primers en arribar a l'escena han estat els Bombers de l'Aeroport que, amb dos camions, han començat a ruixar amb espuma tot el foc fins a tenir-lo controlat pocs minuts després. A continuació, han començat a arribar reforços, policies i personal sanitari que ha començat a muntar un punt mèdic avançat i atendre als ferits. Una de les prioritats és identificar, després de l'accident, quan ferits hi ha i de quina consideració. A cadascun d'ells se'ls avalua i se'ls atorga un color diferent segons la gravetat.

De les 50 persones que viatjaven a l'aeronau que s'ha usat per al simulacre, quatre haurien resultat mortes, nou ferides molt greus, deu greus i 27 ferides lleus. Els cossos d'emergències han estat els encarregats de traslladar els ferits amb llitera fins a l'altre extrem de la pista on s'ha organitzat l'atenció mèdica fins tenir completament evacuat l'avió.

Simulacre amb factors sorpresa

Segons ha explicat el director de l'aeroport, Lluís Sala, en aquest exercici han volgut introduir alguns factors que els responsables dels diferents cossos no coneixien amb anterioritat per tal de fer més real l'exercici i valorar millor la seva capacitat de reacció. Concretament, en aquesta ocasió desconeixien que, a banda de l'avió, hi havia dos cotxes implicats en el sinistre i que, poc després d'apagar el foc, tornaria a revifar i que els Bombers haurien de remullar de nou els vehicles implicats per extingir-lo totalment.

Sala ha valorat molt positivament el funcionament de l'exercici i ha dit que ens pròxims dies hauran de seguir analitzant els temps de reacció i si algun detall es pot millorar. Tant el director com el responsable d'Interior a Girona, Albert Ballesta, i el subdelegat del govern espanyol a Girona, Carles Jaume, han seguit tot el simulacre des de la denominada sala de crisis.