diumenge diari de sessions

i, per fi, va arribar el tren ràpid

 
El tren canvia la relació amb Barcelona.
El tren canvia la relació amb Barcelona. diari de girona
 MULTIMÈDIA

JORDI XUCLÀ alta velocitat
Hem recordat tants cops els injustificables anys de retard en l'arribada de l'Alta Velocitat a Girona i la connexió amb la resta d'Europa que potser avui convé subratllar l'atac de sentit comú i optimització que ha embargat al Ministeri de Foment a l'hora de rebaixar preus del trajecte Figueres-Girona-Barcelona i compartir els mateixos trens pels serveis AVE i Avant. Sobre els horaris, un error que hi hagi un sol tren semidirecte que en 3 hores i 35 minuts faci el trajecte Girona-Madrid. La resta fan parades que allarguen el trajecte fins a quatre hores. Convindria un parell de semidirectes més.

renfe regional
També és l'hora de dir que l'entrada en funcionament, per fi, del TAV farà que la línia de Renfe regional deixi de ser bastant utilitzada des de Figueres i Girona. Serà una línia de servei per les parades intermitges. Creixerà el dèficit de la línia i, ara més que mai, s'hauran de fer esforços per mantenir-la amb millors serveis i temps més curts de trajecte.

el baixador a l'aeroport
Un tren d'alta velocitat no pot parar cada dos per tres en diverses poblacions. Hi estem d'acord. Però amb la posada en funcionament es veu més clar que mai el que alguns venim dient: s'ha de construir una estació-baixador a l'aeroport Girona-Costa Brava. Seria, serà, l'únic aeroport català connectat amb alta velocitat. A 25 minuts de Barcelona. Utilitzant la mateixa via i uns trens llançadora, es pot convertir en l'aeroport Barcelona2, beneficiant també les comarques gironines.
El Govern català està redactant el projecte i haurem de fer entrar en raó el Govern central. En cas contrari, el Govern català haurà de construir aquesta estació-baixador. Pot revolucionar les possibilitats de l'aeroport de Vilobí d'Onyar.

massa gran
El dia que es van inaugurar els túnels de la variant de Castellfollit -que passen per Sant Joan les Fonts, com em recorda sempre l'alcalde Joan Espona- una olotina ben intencionada va exclamar: "és molt ampla aquesta autovia, n'han fet un gra massa". Avui, cap usuari de l'A-26 renunciaria a la conducció confortable d'una autovia de bon traçat. El dia de la inauguració de l'estació del TAV a Girona també vaig sentir: "és molt gran aquesta estació, n'han fet un gra massa". Deixem que prengui vida i s'ompli de bullici. Aprofitem una inversió que en el panorama pressupostari actual, ara no es faria. Traiem suc de tot el que tenim.

uns ho fan, altres ho inauguren
En la posada en funcionament del TAV Barcelona-Girona-Figueres hi va ser invitat l'exministre Jose Blanco i l'exsecretari d'Estat Víctor Morlan, ara tots dos diputats socialistes de l'oposició. Els vaig anar a saludar: a tothom qui ho volia escoltar anaven repetint que dels 3.700 milions de l'obra 3.500 havien estat licitats en època del Govern socialista. Pot molt ben ser: uns ho fan i uns altres ho inauguren. Aquesta és, a vegades, la resultant dels calendaris de l'obra pública i l'alternança en el poder. Cal dir que Blanco i Morlan es van abocar a l'alta velocitat -els pesaven les multes per incompliment de contracte del tram de TPFerro, la broma va costar a les arques públiques més de 200 milions d'euros- però també s'ha de dir que fins i tot quan van voler, al final del seu mandat, es van despistar i no van licitar ni un punyeter quilòmetre de desdoblament de la N-II.

l'alegria de la ministra
Algú em va fer notar que la ministra de Foment estava eufòrica amb la inauguració de l'alta velocitat Barcelona-Figueres. Jo també ho vaig notar en diferents trucades telefòniques. Per què? "Fixa't -vaig dir al meu interlocutor- que segurament aquesta serà l'única línia d'alta velocitat que podrà inaugurar en els quatre anys de mandat. Galícia va per llarg i la connexió València-Barcelona per al 2015 és un optimista brindis al sol". Temps de sequera, hem tallat just, per uns quants anys. Amb els recursos que queden, es manté vigent la reivindicació d'una obra indispensable: desdoblament complet de la N-II. Tot i que no ho volen fer, no podem retrocedir ni un mil·límetre.

cospedal
Pregunto a un destacat dirigent del Partit Popular per què la senyora María Dolores de Cospedal (que sembla un personatge secundari d'una obra de teatre d'Arturo Fernández) és tan mal educada i agressiva en els temes de política catalana o dels polítics catalans nacionalistes. Aquesta setmana ha insultat greument el president Mas. Em dóna aquest argument: "Habitualment qui fa el paper de policia dolent en un govern és el vicepresident que s'hi deixa la pell a favor del president i del partit. Però com que la senyora Soraya Sáez de Santamaría manté les seves ambicions de ser successora i candidata a presidenta, cuida al mil·límetre la seva imatge i no entra en brega per no cremar-se. Aleshores a la Cospedal li queda aquest paper per recollir la simpatia de la militància i la base electoral més de pedra picada. Ella no està al Govern ni hi té peons. És la seva manera de posicionar-se per la successió al final d'un segon mandat del president Rajoy". Ho escolto, pot ser. Però en política, set anys són una eternitat. La senyora Cospedal es fa insuportable per la seva argumentació simplista i de titular fàcil. No entén que el dia de l'arribada de l'alta velocitat també es pot i s'han de recordar els dèficits i incompliments. Al Madrid gelat s'ha obert la veda al "tir a la cosa catalana". I anirà a molt més en els propers mesos. Una colossal falla només comparable a la recollida d'un milió de signatures contra l'Estatut. A un PP sense majoria absoluta (molt probable) li quedarà l'opció d'UPyD. Un pano?rama galdós.

  Conegui'ns:  CONTACTI |  CONEGUI'NS |  LOCALITZACIÓ     PUBLICITAT:  TARIFES  
Queda terminantment prohibida la reproducció total o parcial dels continguts oferts a través d'aquest mitjà, llevat autorització expressa de diaridegirona.cat. Així mateix, queda prohibida tota reproducció a l'efecte de l'article 32.1, paràgraf segon, Llei 23/2006 de la Propietat intel·lectual.
Adaptat a la Llei de
Protecció de Dades per


Avís legal
Altres mitjans del grup
Diario de Ibiza | Diario de Mallorca | El Diari | Empordà | Faro de Vigo | Información | La Opinión A Coruña | La Opinión de Granada | La Opinión de Málaga | La Opinión de Murcia | La Opinión de Tenerife | La Opinión de Zamora | La Provincia | La Nueva España | Levante-EMV | Mallorca Zeitung | Regió 7 | Superdeporte | The Adelaide Review | 97.7 La Radio | Blog Mis-Recetas | Euroresidentes | Loteria de Nadal | Oscars | Goya