Els conductors que les darreres setmanes de 2012 van transitar per l'únic tram desdoblat de la N-II, entre Fornells de la Selva i Caldes de Malavella, es van trobar amb un dilema a l'hora de passar pel radar ubicat -en sentit Barcelona- al quilòmetre 703, a l'alçada de Franciac. La pregunta que es feien els conductors era a quin senyal havien de fer cas per saber quina velocitat no podien superar si no volien acabar rebent una carta a casa amb una fotografia del seu vehicle. Entre el 18 de desembre i el 4 de gener -i en només 500 metres de diferència- una primera senyalització prèvia al radar indicava com a velocitat màxima els 120km/h, mentre que una segona n'apuntava100.

Al seu pas per les comarques gironines, la N-II té vuit quilòmetres desdoblats i les característiques de la carretera permeten arribar legalment fins als 120km/h. Ara bé, en direcció Barcelona els últims dos quilòmetres d'autovia han patit recentment una reducció del límit de velocitat. El 18 de desembre de 2012 el Ministeri de Foment de l'Estat espanyol, responsable de l'A-2, va reduir la velocitat màxima de 120 a 100 en el punt quilomètric 703,5 en direcció Barcelona. El motiu? El desdoblament de l'Eix Transversal.

Segons Foment, la reducció de la velocitat en el tram final de l'A-2 (sempre en direcció Barcelona) es deu a una qüestió de seguretat vial, ja que la nova autovia que connecta les comarques interiors de Catalunya acaba a Caldes de Malavella, en el quilòmetre 702 de l'A-2. Es dóna el cas que els vehicles provinents de l'Eix desemboquen en un carril d'incorporació ubicat en els darrers metres de l'A-2. Això provoca que en poca distància els vehicles provinents de Girona passin de dos carrils ràpids a un en obres i que, a més, entrin a la mateixa via els automòbils procedents de l'Eix.

Un radar pel mig

Una reducció de velocitat per qüestions de seguretat vial no hauria de suposar una confusió als conductors. I més, si el nou límit de velocitat està senyalitzat amb el cercle i la xifra 100 a dins, que indica que no es pot superar aquesta velocitat. El problema apareix quan pel mig hi ha un radar (competència pel Servei Català de Trànsit). Al quilòmetre 703 hi ha una caixa fixa que fins al 18 de desembre només disparava el flaix quan un vehicle passava a més de 120 km/h.

La pregunta és: què va passar amb el radar a partir de la reducció de velocitat? Segons fonts de Foment, el responsable de comunicar a Trànsit (Generalitat de Catalunya) els canvis de velocitat era CEDINSA, la concessionària de la construcció de l'Eix. A part, però, la Unitat de Carreteres de l'Estat a Girona va comunicar les modificacions el 19 de desembre de l'any que s'acaba de deixar enrere per via telefònica. Dos dies més tard ho va fer per escrit.

Un cop rebuda aquesta informació, Trànsit va decidir esperar i va modificar la velocitat del radar de 120 a 100 el 4 de gener, just el mateix dia en què va entrar en funcionament el desdoblament de l'Eix. I, per tant, el primer dia que els vehicles provinents de la nova carretera desdoblada van començar a entrar a la N-II per Caldes de Malavella. Segons fonts de Trànsit, va ser també el mateix 4 de gener quan es va modificar la senyal (ubicada al punt quilomètric 704, horitzontal i de color blau) que indica que al cap de 1.000 metres hi ha un radar. Tal i com es pot comprovar a la fotografia que il·lustra aquest article, s'ha tapat amb un plàstic blau i enganxat amb esparadrap la medalla que indicava que el límit del radar era 120 km/h. Així doncs, és a partir del 4 de gener que el radar de l'A-2 a Caldes de Malavella sanciona els vehicles que superen els 100 km/h i, per resoldre els possibles dubtes dels conductors, Trànsit afirma que entre el 18 de desembre i el 4 de gener la càmera del radar només fotografiava els vehicles que superaven els 120.

Una reducció provisional?

El Servei Català de Trànsit va comentar que la informació que ells disposaven era que aquesta reducció de velocitat de 120 a 100 era provisional. Una provisionalitat que podria durar anys tenint en compte que Foment diu que la velocitat màxima serà de 100 km/h en el darrer tram de l'A-2 fins que es posi en servei el desdoblament entre Caldes de Malavella i Sils. La cosa pot anar per llarg.