Castelló d'Empúries, després de reiterats requeriments a la concessionària dels canals d'Empuriabrava, ha decidit actuar en el manteniment dels ponts principals rovellats i mal pintats. L'Ajuntament diu que estan "tips" de la "deixadesa" dels que haurien de ser els responsables de mantenir en condicions les infraestructures. Recentment s'ha tancat una de les passeres de fusta i hi ha trams on ni tan sols hi ha baranes. En el marc dels canvis a la llei de Costes l'Ajuntament està a l'espera de poder-se fer càrrec dels canals.

El regidor d'Urbanisme i Obres Públiques, José Manuel Gallego, constata que "els ponts principals, que jo sàpiga, no s'han pintat mai, i s'està reclamant sempre, igual que les passarel·les metàl.liques, i no fan res, no fan manteniment". "Estan mal pintats, rovellats", diu Gallego, i consideren que no només és un problema per la infraestructura i la seguretat d'aquesta -algunes no estan ben subjectes-, sinó també per la imatge d'Empuriabrava. Per aquest motiu han decidit actuar, s'estan rascant i pintant de nou, a banda de canviar alguns trams de barana que no estan en bones condicions i no s'aguanten. L'actuació que ha començat aquesta setmana, es porta a terme amb el personal de Castelló 2000.

De moment no s'han plantejat fer cap altra actuació de manteniment perquè corresponen a la concessinària. L'Ajuntament sempre s'ha queixat de la falta d'inversió per part de l'empresa que gestiona els canals però darrerament creuen que potser, davant la possibilitat que l'Ajuntament pugui assumir la gestió dels canals, "han abandonat". Gallego posa com a exemple que recentment se'ls va tancar per seguretat un pont en mal estat i ni s'hi ha actuat ni s'han posat en contacte amb l'Ajuntament. El conjunt de la marina presenta deficiències diverses a conseqüència de la falta d'inversió en els darrers anys.

La concessinària, Port d'Empuriabrava, amb un pressupost anual d'1,3 milons aproximadament, reben ingressos per part de serveis que gestionen com la grua per a les embarcacions, la benzinera o els 700 amarradors que tenen en concessió.

Quotes de manteniment

En els darrers anys estan immersos en un procés per regular tota la marina establint una comunitat d'usuaris d'uns quatre mil amarradors i fer-los pagar quotes per al manteniment. Poc més d'un miler ho han fet, però la resta s'hi oposen. Estan a l'espera que es resolgui la modificació de la Llei de Costes que ha començat l'Estat després de la polèmica dels atermenaments (delimitació de l'espai de domini públic), que convertia en concessions els amarradors, i també de la impugnació al Tribunal Superior de Justícia de Catalunay (TSJC) que van fer els propietaris al reglament d'explotació de la marina. La concessionària ha optat per bloquejar alguns amarradors.

Mentrestant continuen gestionant els serveis com ho han fet fins ara. De fet, fa uns mesos van informar que es volia intervenir als murs dels canals perquè estaven en mal estat. Van posar de manifest que la infraetructura té uns 40 anys i requereix intervencions. Segons l'Ajuntament, però, no s'ha portat a terme.