Els conductors que circulin per l'N-141e o la C-63 entre Amer i Salt han de posar els cinc sentits al volant. Aquesta és, ara per ara, l'única solució que veu el Servei Català de Trànsit (SCT) per evitar accidents a la tristament coneguda com 'carretera de la vergonya'. El seu director, Joan Aregio, admet que la infraestructura acumula punts negres i que la calçada "no fa difícil" tenir un accident. Però també és conscient que les solucions que s'hi puguin fer no arribaran d'un dia per l'altre. "És una carretera dolenta i de moment, mentre no s'arregli, només podem demanar al conductor que s'adeqüi a les seves circumstàncies", indica. Per això, l'SCT demana "màxima prudència" als qui hi circulin.

El passat 11 de gener, una jove de 18 anys veïna de Bescanó (Gironès) perdia la vida en un dels revolts de l'N-141e. Dos dies després, unes 400 persones es manifestaven a peu d'asfalt per reclamar a la Generalitat que desencalli la millora de la carretera, que porta sis anys esperant l'estudi informatiu del nou traçat.

En els darrers tres anys, com a mínim tres persones -comptant la víctima d'aquest gener- han perdut la vida en el tram de l'N-141e comprès entre Salt i Montfullà. Dos dels sinistres van ser xocs entre vehicles, i el tercer l'atropellament d'un vianant.

El projecte de millora de la infraestructura abasta des d'Anglès (Selva) fins a Salt (Gironès), i comprèn tant l'N-141e com part de la C-63. Entre d'altres, es preveuen variants a diversos municipis (Amer, Anglès, Bonmatí i Bescanó), que permetrien millorar la circulació dels 10.000 vehicles que es calcula que circulen a diari per aquests trams.

Entre els punts negres de la carretera s'hi troba, precisament, l'indret on va tenir lloc l'accident mortal d'aquest 2013. I és que hi ha zones d'aquests revolts, des de la sortida de Salt fins a l'entrada de Bescanó, on l'asfalt queda humit i això pot provocar que els vehicles hi rellisquin.

Extremar la prudència

El director de l'SCT, Joan Aregio, admet que la tristament coneguda com la 'carretera de la vergonya' és una via "que no posa difícil" tenir un accident i que fa que, aquí, qualsevol error "es pagui molt car". "El reconeixement que la carretera és dolenta i no funciona és evident, de la mateixa manera que el fet que cal posar-hi solució", indica.

Aregio esmenta, entre d'altres, algunes solucions pal·liatives (com ara posar radars, canviar o repintar les marques de l'asfalt). Però també assegura que, ara com ara, l'única solució per evitar que hi continuï havent un degoteig d'accidents passa per recomanar als conductors que extremin la prudència quan hi passin.

"Mentre no s'arregli, només podem demanar als conductors que s'adeqüin a les circumstàncies de la carretera i que tingui màxima prudència", indica. I hi afegeix: "És que bàsicament només ens podem dirigir al conductor".

Per a Joan Aregio, però, això no significa renunciar en cap cas a la millora global del traçat. Però el director de l'SCT també és conscient que la nova carretera no arribarà d'avui per demà i que, mentrestant, la solució més "immediata" passa per aconsellar "màxima prudència" quan s'està al volant. "Sé que a vegades això no sembla suficient, però és que d'avui per demà, això és el que podem aconsellar als usuaris", conclou.