L'Ajuntament de Castelló d'Empúries està negociant amb la Generalitat i els propietaris de les finques i els amarradors d'Empuriabrava per tal de crear un ens que gestioni les zones comunes i s'encarregui de les tasques de manteniment i neteja, que actualment té en competència la concessionària dels canals, Port d'Empuriabrava. El canvi, que el Govern català també està negociant amb la concessionària, implicaria que aquesta només explotés la zona portuaria que inclou 789 amarradors. La voluntat, diu l'alcalde Xavier Sanllehí, és posar fi a "l'estat d'abandonament" que hi ha a les zones comunitàries. El batlle assegura que ja hi ha un principi d'acord que s'ha d'acabar de tancar amb totes les parts implicades. La fòrmula plantejaria que els propietaris paguéssin taxes de recollida d'escombraries i de neteja per tal de finançar "els carrers d'aigua".

La voluntat és acabar amb la problemàtica que s'arrossega des de fa anys amb la concessionària. De fet, des de fa dies el consistori està fent el repintat de baranes de ponts pel seu mal estat i n'ha denunciat en reiterades ocasions la mala situació en què es troben aquestes instal·lacions on, fins i tot, s'han produit alguns accidents. Això implicaria un canvi de model de gestió que comportaria la diferènciació de dues zones. Per una banda, la portuària -regida per la Llei de Port de Catalunya- que inclou tres drassanes i 798 amarradors transferits a la Generalitat per part de l'Estat-, que seria la que explotaria l'actual concessionària. I, per l'altra, la zona d'espai públic. Aquesta passaria a estar gestionada per una mena d'ens mixt amb representació del consistori però també dels propietaris de finques i dels 4.600 amarradors.

El que busca l'Ajuntament, segons Sanllehí, és poder gestionar les tasques de manteniment i neteja d'aquests espais públics, ja que en aquests moments desconeix què s'està fent "en els 24 quilòmetres de carrers d'aigua" que integren la marina residencial. Sanllehí va reiterar ahir durant la visita del diputat de CiU al Congrés, Martí Barberà, l'estat de deixadesa en què es troben alguns punts de les instal·lacions. Baranes dels ponts en mal estat o falta d'enllumenat a la bocana per la no substitució dels fanals espatllats són alguns dels principals problemes.

Pel batlle, això és conseqüència de la "lògica empresarial" que ha aplicat Port Empuriabrava i que consisteix en "invertir només allà on es pot obtenir rendiment" com és la zona del port esportiu. "Els canals estan bruts i abandonats", va sentenciar. Des del consistori saben que aquesta nova gestió requereix finançament i, per això, plantegen que els propietaris paguin unes taxes per a la recollida d'escombraries i la neteja dels canals en funció dels metres quadrats dels amarradors que tinguin. Una proposta que, segons el batlle, els veïns veuen bé.

Sobre la iniciativa de la concessionària de bloquejar amarradors als propietaris que no estan registrats i que no paguen les quotes, Sanllehí va assegurar que s'està treballant en un principi d'acord. Malgrat això, va dir que "s'han despertat ara" reclamant aquest cànon als propietaris que el consistori no comparteix.

La Llei de Costes

A banda d'això, durant la visita amb Barberà i la també diputada Montserrat Surroca es van reunir amb l'Associació de Propietaris d'Empuriabrava (APE). Fa setmanes, el consistori, l'entitat i el Col·legi de Notaris van presentar fins a nou al·legacions a la llei de costes que el Govern estatal està reformant, entre les quals hi ha la que demana que els canals siguin gestionats pel consistori. La resta fan referència a aspectes tècnics que tenen com a objectiu principal acabar amb la "inseguretat jurídica" que pateixen els propietaris des que fa quatre anys es va aplicar la llei de 1988.

La comissió de Medi Ambient debatrà al febrer les al·legacions, segons Barberà. "Estem contents perquè l'avantprojecte ha inclòs el que els propietaris i l'ajuntament defensaven". En aquest sentit, diu que no es pot desaprofitar la oportunitat per incloure la singularitat d'aquest municipi.