El Ministeri de Foment i el Departament de Territori i Sostenibilitat treballen per tancar un acord per prohibir que els camions d'alt tonatge tinguin prohibit circular per l'N-II al seu pas per les comarques gironines. Aquests camions estaran obligats a passar per l'AP-7 i, per tant, també s'està en converses amb Abertis per tal de bonificar-los part del peatge. Segons el conseller del ram, Santi Vila, aquesta mesura es podria aplicar en els propers mesos perquè "la coincidència amb la ministra és total". Les dues administracions estan acabant de decidir a quins vehicles s'aplica la prohibició. Segons Vila, els criteris són el tonatge de cada camió i si fa un recorregut llarg o no.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, s'ha mostrat confiat que en els pròxims mesos es prendran decisions que afavoriran la seguretat de l'N-II al seu pas per les comarques gironines. "Vull ser caut, però auguro que aquest serà la legislatura de la solució de l'N-II", ha valorat el conseller, que diu que existeix bona sintonia amb el ministeri per resoldre els dèficits que presenta la infraestructura.

En la seva etapa d'alcalde de Figueres, Vila va ser una de les veus més crítiques amb Foment per l'estat de la carretera, la qual va batejar amb el nom del 'corredor de la mort', en referència al tram de la variant de Figueres. Després de poques setmanes al càrrec, Vila ha avançat alguns dels avenços que estan negociant amb Foment.

Els camions pesants, per l'autopista

El conseller ha avançat durant una visita a Girona que els camions d'alt tonatge i que facin trajectes de llarg recorregut no podran passar per l'N-II. Aquesta és una mesura que estan acabant de tancar amb Foment -ja que la carretera és competència de l'Estat- però Vila ha assegurat que hi ha "total sintonia" amb la ministra del ram, Ana Pastor, per tirar-la endavant. "Volem eliminar la presència de camions d'alt tonatge de l'N-II en els pròxims mesos", ha avançat el conseller.

Ara, les dues parts han de concretar a quins camions afecta aquesta prohibició (segons el tonatge i si fan llarg recorregut o no) i si s'aplica per a tots els trams de l'N-II. La mesura serà vigent, segons ha comentat Vila, aquest mateix 2013.

Paral·lelament, Foment també està negociant amb Abertis bonificacions per als camions que tinguin prohibit el pas per la nacional ja que estaran obligats a circular per l'autopista. La voluntat d'aquesta mesura, segons el conseller, és fer més segura l'N-II. L'Estat va incloure una partida addicional de 3 MEUR als Pressupostos Generals de l'Estat d'aquest 2013 per a aquest concepte.

Vila ha dit que aquesta es tractaria d'una solució "a curt termini" però també ha esmentat d'altres projectes de més llarg abast. Entre d'altres, el conseller ha assenyalat que treballen per trobar una solució per al tram de Maçanet i Tordera on, precisament, l'Estat ha anunciat que no pensa desdoblar la via i ha aportat una solució per l'interior. L'altre tram prioritari és la variant de Figueres. Vila no ha volgut donar més detalls perquè ha assegurat que quan existeixi una solució acordada li pertoca a l'administració competent anunciar-la.