És el moment del factor humà. En plena era global i de competència despietada, són les relacions personals les que ens permetran diferenciar-nos de la resta i això, que és vàlid per a qualsevol empresa o comerç, ho és més encara en el món del turisme, una activitat que és "cada cop menys una relació d'objectes i ho és més de subjectes". Ho va explicar -en una classe magistral- l'expert en turisme José Antonio Donaire ahir a Tribuna de Girona, i ho va resumir en una idea ben diàfana relacionant-ho amb el món de la gastronomia, que era el tema central: "hem de recuperar la idea clàssica de l'amfitrió, una persona que es connecta amb el turista no a partir d'un objecte com podria ser el menjar, sinó a partir d'ell mateix". Concretament, a partir del "cuiner que surt de la cuina, saluda els clients, parla amb ells i comenta".

José Antonio Donaire, professor de la Facultat de Turisme de la UdG i director de l'Institut d'Estudis Turístics de la mateixa institució, va obrir amb la seva conferència la jornada "Turisme, cuina i territori" que es va celebrar ahir a Tribuna de Girona. La jornada -un tastet abans del Fòrum Gastronòmic que se celebra a Girona entre diumenge i dimarts vinent- va comptar posteriorment a la intervenció de Donaire amb la participació dels cuiners Artur Martínez (restaurant El Capritx, a Terrassa) i Oriol Rovira (Els Casals, a Sagàs).

José Antonio Donaire va començar la seva intervenció oferint unes dades que marejaven: el passat novembre ja es va moure el turista número... mil milions. Més dades: es calcula que l'any 2020 hi haurà al món uns 1.500 milions de turistes. Tot seguit, el professor va explicar quins són els motius que els impulsen a aquest hàbit: plaer, aprenentatge, seguir un ritual establert o el simple valor social del turisme.

És en aquest sentit que Donaire opina que la gastronomia ha de jugar un paper important en el turisme a les comarques de Girona, ja que, segons va explicar, el valor de la cuina en aquest camp ve donat per diversos factors entre els quals destaca el propi fet de viatjar per conèixer una cuina, que els restaurants són espais de relació i que sovint es produeix "l'efecte Rosebud", és a dir, la capacitat d'evocar emocions que un dia ens van fer feliços. "Hem de construir una estratègia perquè el turisme sigui un espai de relació, i la cuina pot ser un excel·lent instrument per assolir-ho", va concretar.

Connexió amb la tradició

Ara bé, Donaire va voler deixar clar també que "un relat gastronòmic serà vàlid només si al darrere hi ha una connexió amb la tradició".

I és que en opinió del professor de la UdG, malgrat trobar-nos en un món on "tots els objectes i persones es mouen, és possible arrelar-nos al territori". En aquest sentit, va qualificar la cuina com "un excel·lent element que ens pot permetre mantenir ferm el concepte identitari".

"Cal tenir present que la cuina la fan persones i per això es poden generar relacions personals, que són les que es perllonguen en el temps", va explicar el professor Donaire.