Un de les grans avantatges dels vols de baix cost és precisament aquest tret que els defineix, el preu reduït que poden pagar per viatjar els usuaris respecte a altres grans companyies. Així, travessar mitja Europa per 10 euros és ben possible des de ja fa temps, i per als usuaris gironins l'arribada de Ryanair a les infraestructures de Vilobí d'Onyar ara ja fa gairebé deu anys va ser un gran incentiu per fer més sovint les maletes. Ara bé, no tot són avantatges amb els baix cost, ja que si bé plantar-se a l'aeroport de destí pot resultar barat, un cop allà les opcions de transport cap a les grans ciutats no sempre són tan econòmiques.

En el cas de Girona, per exemple, els viatgers que arriben i no tenen cap altra opció que l'ús del transport públic tenen dues opcions. L'autobús o el taxi. Girona ofereix als seus usuaris fins a cinc línies diferents per desplaçar-se o bé cap a la mateixa ciutat, cap a Barcelona o cap a diferents punts de la Costa Brava. En la comparativa amb cinc de les destinacions que més viatgers aporten a l'any a la demarcació gironina, el transport públic que s'ofereix es mou a un nivell semblant que el francès, l'anglès i l'alemany pel que fa al preu, si bé els serveis són inferiors pel que fa a freqüències i l'opció ferroviària.

En aquest darrer punt, Girona continua pendent del projecte del baixador del TAV que ha d'unir l'aeroport amb Barcelona en un recorregut de 30 minuts. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ja va defensar fa unes setmanes que "l'aeroport és una infraestructura absolutament estratègica" i que l'estació es farà. Aquest projecte que la Generalitat va presentar l'abril de 2011 ja té pràcticament acabat l'estudi informatiu i ha de tenir un cost d'uns 9 milions. La previsió és que les obres s'iniciïn al 2014 i que la utilitzin unes 1,2 milions de persones a l'any. De moment, però, l'únic que veuen els usuaris que entren a la pàgina web de l'Aeroport de Girona és l'avís que els informa que "fins que la nova línia del TAV no estigui construïda, no hi ha servei de tren directe des de i cap a l'aeroport de Girona". L'estació més propera és la de Riudellots, a uns quatre quilòmetres, i sinó els viatgers s'han d'acostar a Girona també en taxi o amb autobús i després agafar el tren a l'estació de Renfe al centre de Girona.

El cas d'altres ciutats

En comparació amb les cinc destinacions que més intercanvi de viatgers generen amb Girona durant un any, agafant com a referencia el 2012, el tren és la gran diferencia. Des de la ciutat gironina, la connexió ferroviària amb l'aeroport no existeix, i per anar fins a Barcelona el bitllet senzill costa 10,50 euros. El bus que s'ofereix des de les instal·lacions de Vilobí fins a Girona té un cost de 2.70 euros i té una durada de mitja hora, amb entre 11 i 15 freqüències diàries. L'alternativa pels qui vulguin viatjar a la ciutat comtal és agafar el bus directe, que val 12 euros, dura 75 minuts i té entre 9 i 12 freqüències diàries.

Per contra, dels cinc aeroports que aporten més usuaris a Girona, tres tenen un servei de tren que els enllaça directament amb les grans ciutats més properes. És el cas, per exemple, de Pisa, que l'any 2012 va generar un intercanvi de 112.409 passatgers. Aquesta ciutat, que rep més d'un milió de visitants a l'any i que es troba a 80 quilòmetres de Florència, té una connexió directa amb el seu aeroport per via ferroviària. Cada mitja hora, els usuaris poden agafar un tren que els deixa al centre de la ciutat per 1,50 euros en un trajecte de cinc minuts. A més, cada deu minuts també hi ha un autobús que per 1,10 euros dóna el mateix servei. Pel que fa la connexió amb Florència, també hi ha un autobús que fa el recorregut en una hora per 4,99 euros; i un tren que per 7,80 euros també fa el trajecte en menys d'una hora.

En el cas de Manchester (109.681 passatgers al 2012), també s'ofereixen les dues opcions. Per via ferroviària, el cost de viatjar des de l'aeroport al centre de Manchester és de 4,70 lliures esterlines, mentre que per anar a Liverpool, un recorregut de 57 quilòmetres, el cost és de 14,10. Amb autobús, en poc més d'un quart d'hora s'ofereix una ruta al centre de Manchester per 3 lliures esterlines cada mitja hora.

Bus llançadora

Pel que fa a Weeze (Alemanya), que a l'any 2012 va generar 98.393 passatgers per Girona, s'ofereixen fins a 15 línies de bus. La connexió amb la gran ciutat més propera, Dusseldorf (83 quilòmetres) té un cost de 14 euros per un trajecte de 75 minuts. També hi ha un servei de bus diari que uneix l'aeroport amb Amsterdam per 36 euros. Tot i no tenir una estació de tren pròpia, el poble de Weeze, que es troba a 7,5 quilòmetres, sí que en té, i hi ha busos llançadora que fan la connexió amb la ciutat durant tot el dia. Des de l'estació, la connexió amb tren amb Dusseldorf val 15 euros.

En un cas similar al de Girona es troben l'aeroport de Bolonya (108.177 passatgers) i el de París Beauvais (92.731). En el primer cas, hi ha un servei d'Aerobus que cada mitja hora porta passatgers de l'aeroport cap a l'estació de trens (8 quilòmetres) per sis euros, i el bitllet resulta vàlid per a tot el transport urbà durant l'hora següent a la seva compra. També hi ha diferents connexions amb autobús, com ara fins a Florència (105 quilòmetres), en la que el trajecte té un cost de 19 euros per una hora i mitja de trajecte, amb freqüències cada dues hores.

A Beauvais, finalment, la connexió de tren amb París només és possible des de la mateixa població, que es troba a uns cinc quilòmetres, en una ruta que no s'ofereix amb transport públic, només amb taxi. El cost del tren entre Beauvais i París és d'entre 13 i 15 euros. Per gairebé el mateix preu, hi ha un autobús des de l'aeroport cap a la capital francesa que té un cost de 16 euros, i el trajecte (80 quilòmetres) es fa amb 75 minuts.

La construcció del baixador del TAV a l'aeroport, doncs, ha de situar Girona a l'alçada de les ciutats que més passatgers li aporten, tot i que mentrestant a nivell de connexió per carretera els preus són semblants a bona part d'aquestes ciutats, si bé les freqüències són inferiors en molts casos. Amb el 2014 ja proper i l'obra encara encallada, caldrà veure quin futur tenen també les connexions amb bus quan es posi en marxa l'esperada connexió ferroviària.