a

La Generalitat ha instat la concessionària Port Empuriabrava que fins que no es faci efectiu un canvi en la gestió de la marina ha de continuar exigint als propietaris d'amarradors als canals d'Empuriabrava, a Castelló d'Empúries, que paguin les quotes per l'ús de l'amarrador i la marina i els recorda que poden prendre mesures perquè això es faci efectiu. La carta està signada pel director general de Transport, Pere Padrosa, amb data del 19 de març, vuit dies després d'anunciar públicament que s'espera que l'Ajuntament passi a assumir el 2014 la gestió de les zones comunes. Port Empuriabrava, però, té una concessió vigent fins al 2030.

El cobrament de quotes ha estat una mesura criticada des del moment en què es va anunciar, tant per part dels usuaris com de l'Ajuntament. Les quotes són una conseqüència de regularitzar-se la situació per complir amb la normativa amb tràmits com la creació del Registre d'Usuaris de la Marina. Fins ara s'ha argumentat i defensat, fins i tot per via judicial per part dels usuaris que s'hi oposen o de l'Ajuntament, que no s'hauria de cobrar abans d'acabar el procés obert, que hi ha tràmits que no s'han seguit i que es tem que els diners de les quotes dels usuaris no acabin revertint al conjunt de la marina.

El Govern avala les mesures

Però pocs dies abans d'anunciar-se el canvi de gestió previst, la concessionària feia públic que la mateixa Generalitat amb l'aprovació del pressupost de la marina fins al 2021 avalava les criticades mesures preses, tant el cobrament com el bloqueig d'amarradors als que no paguen. Uns dies després, l'11 de març, es comunicava públicament l'acord pel canvi de gestió en un acte al centre cívic d'Empuriabrava, i el mateix dia es comunicava també a la concessionària, segons consta al document al qual ha tingut accés Diari de Girona on també queda clar que la Generalitat té interès que s'acabi el Registre d'Usuaris de la Marina i que s'obligui a pagar les quotes.

"Com sabeu", va dir Pere Padrosa, una de les clàusules de l'acord preveu que "pel període de transició comprès entre la data de signatura d'aquest i la de posada en funcionament del nou sistema de gestió de la Marina, la Direcció General de Transports i Mobilitat determinarà les condicions que resultin adients per garantir la correcta gestió de la instal·lació, especialment pel que fa a la relació entre l'empresa concessionària i els usuaris de la marina".

Com a concessionària, els diu, i atent-se al reglament d'explotació i policia de la instal·lació portuària, "continueu duent a terme el procés endegat per aconseguir completar la inscripció en el Registre d'Usuaris de la Marina de la totalitat dels titulars de drets d'ús i gaudi dels amarradors i d'altres elements que integren aquesta Marina". Padrosa recorda que això és una obligació i tenint en compte, a més, que se'ls ha aprovat el pressupost de manteniment de la marina, el que haurien de fer ara és "requerir a aquells usuaris que encara no hagin satisfet el pagament de les quotes". I en el supòsit que no ho facin, "haureu d'adoptar, com a empresa concessionària" d'acord amb diversos articles del Reglament d'Explotació i Policia de la Marina Interior d'Empuriabrava, "les mesures tendents a regularitzar degudament aquesta situació". I es recorda que en la resolució de data 22 de febrer que es donava llum verd al pressupost, ja es deia que "resten convalidades les actuacions dutes a terme per l'empresa" "en el relatiu a la determinació, i exigibilitat de les quotes de conservació i manteniment de la marina previstes en l'artice 92 del seu Reglament d'explotació i policia".

La carta deixa clar que la Generalitat està d'acord amb els passos que ha seguit fins ara Port Empuriabrava que han suscitat crítiques. Del que no es parla és de les dates previstes per als canvis en la gestió.

Malgrat que en la reunió a Empuriabrava es va parlar del 2014 i es van concretar quines serien les principals condicions, Ajuntament i Generalitat hauran de tenir en compte la concessionària per un acord que no sembla que hagi de ser senzill. L'administració planteja que a partir de l'any vinent les zones comunes deixaran d'estar en mans de Port Empuriabrava que deixaria de cobrar taxes. Des de l'empresa MCS que gestiona la marina per compte de la concessionària es deixava clar, en declaracions a Diari de Girona, que estan oberts a negociar i que l'Ajuntament formi part d'alguna manera vinculant-se als gestors però no sembla que vulguin perdre la gestió de les zones comunes i fins ara ningú ha parlat d'expropiació.