Una mitjana de 3.000 camions diaris més van passar per l'AP-7 des de divendres fins dilluns, en els primers quatre dies de restriccions de pas per la N-II per aquests vehicles de quatre eixos o més. La Generalitat va informar ahir que un total de 12.085 camions van deixar de circular per la Nacional i es van desviar cap a l'autopista en els primers quatre dies d'aplicació de la nova mesura. Aquesta xifra suposa que l'AP-7 va veure incrementat en un 60% el trànsit de camions pesats respecte a la setmana anterior en el tram que passa per les comarques gironines.

Segons les dades que va oferir ahir el Departament de Territori i Sostenibilitat, la majoria dels camions pesants que van passar per l'autopista hi van circular per fer tot el recorregut sencer, entre la Jonquera i Maçanet de la Selva. Concretament, es calcula que són 9.757, un 85% del total, els camions que utilitzen l'AP-7 per travessar les comarques gironines. Aquests vehicles reben un 35% de bonificació en l'import del peatge, un percentatge que assumeix la concessionària Abertis.

Per contra, el 15% restant fa servir l'autopista per fer recorreguts interns. En total, en els primers quatre dies de restricció de pas per la N-II van ser 2.328 els camions de quatre o més eixos que van haver d'utilitzar la via de pagament per fer trams més reduïts dins de les comarques gironines. Aquests vehicles reben un 50% de reducció del preu del peatge, el 35% del qual l'assumeix Abertis, i el 15% restant ho fan entre Foment i la Generalitat.

Durant aquests quatre primers dies, els dies amb més trànsit de camions pesants van ser els laborables, divendres i dilluns.

Concretament, el dia en el que hi va haver més diferència respecte la setmana anterior va ser el dilluns, quan hi va haver 4.202 camions més que el dilluns de la setmana anterior, 3.302 dels quals van fer el recorregut sencer entre Maçanet i la Jonquera, i 900 tan sols per a trams interns. Per contra, el diumenge la diferència es va reduir a 1.346 camions més respecte a set dies abans, dels quals 1.098 van travessar els 81 quilòmetres sencers, i 900 ho van fer en recorreguts més curts.

Des del Departament de Territori i Sostenibilitat van voler recordar també que tot i l'augment de camions a l'AP-7, que ha de generar més benefici a la concessionària, Abertis, aquesta també ha de compensar els camions que ja passaven fins ara per l'autopista amb bonificacions que abans no rebien, i que per tant no hi ha beneficis afegits.

Aquest primer balanç ha superat fins i tot les previsions inicials que s'havien fet, en les que es calculava treure uns 2.850 camions diaris de l'N-II. El Departament va informar també que les excepcions a la mesura s'han complert amb normalitat. Els camions de quatre eixos o més que han circulat per l'N-II per carregar o descarregar, per repostar o per avituallament ho estan fent amb els trajectes mínims imprescindibles.

Solució temporal

La diputada gironina de CiU al Parlament, Dolors Rovirola, va preguntar ahir al conseller Santi Vila, durant la sessió de control al Govern, per la valoració que feia de l'aplicació de la prohibició que ha fet el departament. En resposta a la diputada, Santi Vila va admetre que les primeres xifres parlen d'un "èxit compartit", i va aprofitar per agrair "la comprensió" del sector del transport. "El projecte que hem de continuar mantenint és el de reivindicar tots junts el desdoblament de la carretera", va sentenciar.