El Ministeri de Foment s'ha compromès a redactar el projecte de la variant d'Olot que correspon a l'Estat. A més, s'ha mostrat obligat a disposar d'una solució per la connexió de la circumval·lació de la Generalitat amb l'A-26 (autovia d'Olot a Besalú), abans d'acabar ?l'any. És a dir, el Ministeri s'atén al compromís de desdoblar els 2 quilòmetres de vial que connecten l'A-26 amb la circumval·lació de la variant de la Generalitat prevista a l'Hostal del Sol. Es tracta del vial que voreja el polígon del Pla de Baix. Aquesta solució ajuntaria en el temps el final de les variants d'Olot i de les Preses (Generalitat) amb una connexió desdoblada entre Olot i Besalú (Estat). És a dir, un eix Vic-Olot-Besalú.

Pel que fa al projecte de construcció d'una via que a través d'un pas subterrani a la muntanya de Sant Miquel del Mont connecti amb la N-260 entre la Vall de Bianya i Camprodon, l'alcalde, Josep Maria Corominas (CiU) ha dit que a la reunió d'ahir entre Ajuntament, Foment i Generalitat no en van parlar i que s'ha de posar dins del context dels plans de futur del Ministeri amb la xarxa de carreteres de l'Estat. Uns plans que preveuen el desdoblament de la N-260, però que no tenen un termini clar en el temps.

Corominas va precisar que la reunió, de la qual va sortir el compromís, es va fer per desencallar els tràmits pel projecte de la variant estatal i veure si, de veritat, el Ministeri de Foment estava disposat a fer-la. A la reunió, a més de Corominas hi van assistir Miquel Àngel Zarza (CiU), Júlia Sala (PP), regidors d'Olot, el director general de carreteres de l'Estat, Jorge Urrecho, i del delegat de Foment a Catalunya, Juan José Barios, i Concepció Veray, diputada del PP.

La diputada del PP per Girona, Concepció Veray, va facilitar la trobada entre els representants de Foment i els regidors d'Olot. Veray va explicar que "la reunió ha anat molt bé" i va argumentar que "s'ha plasmat una feina que no és ni d'un dia ni de dos perquè és un projecte que estava totalment aturat des de 2009".

Per Veray, aquesta trobada significa que "el compromís per part de Foment amb aquesta infraestructura que era important de desencallar per tirar-la endavant". Va afegir que "sense estudi i l'exposició al públic no es pot fer res. Ara hi ha una data per tenir-ho enllestit a finals d'any".

La proposta de l'Ajuntament d'Olot era que si l'Estat no es mostrava interessat, almenys deixés fer el projecte de la variant als tècnics de carreteres de la Generalitat. L'alcalde d'Olot havia arribat a aquesta solució després de veure que no treia resultats dels viatges que feia a Madrid per reclamar la variant estatal. A començaments d'any, Corominas va comptar que només per fer els estudis d'afectació, d'impacte ambiental i el projecte definitiu podien passar 7 anys.

La previsió va fer que veiés la possibilitat de les variants d'Olot i de les Preses acabades amb el tram de l'Estat per fer. D'aquí va sortir la seva resposta de plantejar que si l'Estat no tenia interès en fer la seva part de la circumval·lació d'Olot, ho deixés a la Generalitat.

Una variant de baix cost

Sí bé, la reunió d'ahir va demostrar que Foment té interès en fer la part de la circumval·lació d'Olot que va assumir fa dècades, la solució d'una variant de baix cost no va quedar descartada.

El passat mes de gener, el portaveu adjunt de CiU al Congrés Pere Macias, va acusar el Ministeri de Foment de recuperar un projecte de la variant d'Olot de l'Estat desat de feia uns 10 anys. Va precisar que la solució passava per una via menys costosa que la de la connexió amb túnel entre Olot i la Vall de Bianya. Va indicar que una solució a la baixa suposava trencar el consens per les infraestructures de qualitat que fins ara havia regit a la Garrotxa.

El portaveu d'ERC a Olot, Pere Gómez, també es va mostrar contrari a una solució a la baixa. Gómez va fer una roda de premsa per explicar que segons el seu criteri si l'Estat havia de fer carreteres a desgana a Catalunya, valia més que no les fes.