La petjada de carboni ha aixecat força expectació en el sector agroalimentari gironí. L'Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) ha organitzat una jornada sobre l'impacte que té el diòxid de carboni (CO2) alliberat durant la fabricació i comercialització d'un producte, i els representants de petites i grans empreses de la indústria alimentària han mostrat un gran interès tot i que el fenòmen de mesurar i informar sobre el CO2 que es fa servir per fer un producte (la petjada de carboni) és gairebé inexistent al nostre país.

Els organitzadors ja tenen més d'una cincuantena d'inscrits i creuen que el que s'explicarà en la jornada ajudarà a resoldre dubtes i a revifar el debat sobre si és important que els consumidors sàpiguen el volum de CO2 que les empreses emeten per elaborar un determinat producte.

En aquest sentit, la jornada pretén "donar una informació pràctica als operadors alimentaris sobre què és i per a què serveix la petjada de carboni". Igualment, té pensat "donar a conèixer la metodologia del càlcul de la petjada de carboni i la conveniència d'incloure aquesta informació en els productes alimentaris".

La petjada de carboni és una de les formes més simples que existeixen de mesurar l'impacte o la marca que deixa una persona sobre el planeta en la seva vida quotidiana. És un recompte de les emissions de diòxid de carboni (CO2), que són alliberades a l'atmosfera a causa de les nostres activitats quotidianes o la comercialització d'un producte.

Algunes empreses de països com França o Regne Unit ja han començat a donar la informació sobre el CO2 en productes seus. Aquesta consisteix en un distintiu en forma de petjada humana amb el una xifra en grams corresponent al CO2 alliberat per fer el producte. A Catalunya en canvi, l'ús d'aquest distintiu (que no és obligatori) encara està en una fase embrionària i amb prou feines s'ha arribat a una conclusió clara sobre la seva possible utilització.

Segons l'organitzador de la jornada, Sergi Altarriba, "les grans companyies multinacionals tot just ara estan començant a aplicar-ho, més que res per una qüestió d'imatge. Hem notat interès sobretot en aquells productors que exporten els seus aliments a l'exterior, on sí que la petjada de carboni és més rellevant".