Un fragment sobre la vida quotidiana a Roda de Ter i les empreses de teixit, de la novel·la juvenil de l'escriptor osonenc Emili Teixidor, Dídac, Berta i la màquina de lligar boira, va centrar la primera part de la prova de competències bàsiques de llengua catalana de sisè de Primària, en l'estrena de l'avaluació de l'alumnat al final d'aquest nivell educatiu. A les comarques de Girona, s'examinen 7.212 escolars, dels 70.812 que ho fan a tot Catalunya.

En el relat de Teixidor, el protagonista parlava de la primera vegada que descobria les màquines de filar. Què vol dir "al capdamunt" o "quin verb significa travessa" van ser algunes de les preguntes que van haver de respondre els estudiants, per demostrar el nivell de comprensió lectora.

La segona part es va centrar en un text adaptat de la pàgina web de la Pirena sobre el múixing, amb informació extreta de Viquipèdia i de l'Enciclopèdia Catalana. Les preguntes sobre el contingut del text tenien l'objectiu de demostrar als alumnes que havien entès el que han llegit. El múixing va inspirar l'activitat d'expressió escrita, en la qual es demanava explicar en deu línies les característiques de l'esport que agrada a cadascun dels estudiants.

A més, en l'exercici d'ortografia, de dictat, es va utilitzar un petit fragment de L'aventura del llac assassí, de Gemma Lienas. Els nens ho van haver d'escoltar tres vegades, dues per completar els espais en blanc i una tercera que es recomanava ser utilitzada per repassar el que han escrit. En matemàtiques, les activitats de càlcul van centrar bona part de l'examen, ja fos amb jocs de mesures, geometries i una petita introducció a l'estadística i a la representació gràfica dels percentatges. Els problemes, en general, estaven formulats a partir de problemes quotidians que es poden trobar els alumnes en el seu dia a dia.

Ahir al matí, els alumnes de sisè curs de Primària de l'escola Joan Bruguera de Girona van arribar a classe amb els nervis típics d'abans d'un examen important. D'entrada, els professors els van repartir el quadern que serveix per avaluar les seves competències bàsiques en la matèria de llengua catalana. Primer el dictat, llegit tres vegades, i després la comprensió lectora i la redacció.

A la sortida, els alumnes van explicar que havia estat un examen "fàcil" perquè aplega la matèria que han estat estudiant "durant tota la Primària". Una de les alumnes, la Irene Lloret, d'11 anys, va explicar que al llarg del curs han "assajat" la prova utilitzant l'examen que han fet servir en altres cursos. El mateix va dir un altre alumne, en Marc Juanes, de 12 anys, qui va assegurar que han "repassat molt els últims dies" i que els mestres els han ajudat a entendre-ho i a detectar els errors més habituals.

Per a la Irene, en Marc i també per a en Nil Aijon i l'Steven Villa la prova de català va ser fàcil i esperen tenir bona nota. La part més senzilla per a tots va ser el dictat i la més complicada la comprensió lectora. "Hi havia paraules que no entenia i t'has de concentrar més per poder-ho fer bé", va explicar en Nil.

Un dels aspectes nous a les proves d'aquest any -que es completen avui- inclouen com a novetat la inclusió de l'expressió escrita en llengua anglesa o francesa, amb l'objectiu d'incrementar el nivell d'exigència en aquesta prova. Una altra novetat és un canvi en els nivells d'avaluació de cadascuna de les competències, de manera que si en edicions anteriors es distingien entre alt, mitjà i baix, enguany seran alt, mitjà-alt, mitjà-baix i baix -com a quart d'ESO-. D'aquesta manera, es pretén apropar més la forma d'avaluació dels resultats a la que s'empra en les proves internacionals PISA.