Amb la planta baixa ja feta i la teulada en construcció, faltava per començar encara el segon pis. Red Eléctrica va començar ahir les obres al tram intermedi de la línia d'alta tensió, el que va de Bescanó a Santa Llogaia. Aquest és el darrer sector que faltava per començar a construir, ja que del sud, el Sentmenat-Bescanó, està inaugurat des de l'estiu del 2011; i al del nord, que va de Santa Llogaia a Baixàs, hi van començar les obres ara fa poc més d'un any. De moment, entre Bescanó i Santa Llogaia només s'estan fent els treballs de cimentació a les bases on aniran col·locades les torres, que fins que no arribi la declaració d'utilitat pública no es podran aixecar. Aquests treballs previs es preveu que durin uns tres mesos, mentre que el conjunt de l'obra de tot el tram hauria de concloure a finals del 2014.

En total, s'aixecaran un total de 115 torres que transcorreran aproximadament pel mateix traçat de les línies de menor tensió de la zona. L'obra suposarà compactar la xarxa de 220 kw que va de Bescanó a Santa Julià de Ramis i la de 132 kw que va des d'aquest punt fins a Santa Llogaia amb la d'alta tensió. Red Eléctrica substituirà les torres ara existents amb les de la línia de la MAT, evitant així que hi hagi una duplicitat de línies, i minimitzant l'impacte sobre el territori.

De moment, s'han dividit els treballs per trams, i s'ha començat a treballar a cota zero en quatre zones alhora, amb diferents empreses subcontractades. Són trams en els quals ja s'ha arribat a acords amb els propietaris, com ara als punts d'inici i final de la línia (a Bescanó i Santa Llogaia), o també al seu pas per Canet d'Adri. En total, segons informaven ahir des de Red Eléctrica, ja s'ha arribat a acords amb els propietaris de les zones on s'han d'ubicar 84 torres de la línia, mentre que la resta encara s'estan negociant.

Pas per 13 municipis

Des del seu inici a Bescanó fins al final a Santa Llogaia d'Àlguema, la línia transcorrerà per 13 municipis diferents del Gironès, el Pla de l'Estany i l'Alt Empordà. Concretament, les torres s'aixecaran a Bescanó, Sant Gregori, Canet d'Adri, Palol de Revardit, Cornellà del Terri, Sant Julià de Ramis, Cervià de Ter, Viladasens, Bàscara, Camallera, Garrigàs, Borrassà i Santa Llogaia d'Àlguema. En total, la línia té una longitud de 41,66 quilòmetres.

El pressupost d'aquesta obra és de 44,5 milions d'euros, i està previst que es pugui posar en marxa a finals del 2014, després de superar el període d'obres i les posteriors proves de funcionament. Entre d'altres coses, aquesta línia ha de permetre millorar i assegurar el subministrament elèctric a les comarques gironines, l'augment de l'intercanvi d'energia amb França i l'alimentació al tren d'alta velocitat (TAV). En aquest darrer cas, però, Red Eléctrica encara està pendent que el Ministeri de Medi Ambient doni el vistiplau a la declaració d'impacte ambiental que ha de permetre fer el ramal que connecti amb la subestació de Riudarenes, que és la que ha de permetre subministrar energia a la línia ferroviària.

Obres a Santa Llogaia

A més de l'inici dels treballs previs per aixecar les torres, les màquines també han començat a fer els moviments de terra de la nova subestació que hi haurà a Santa Llogaia d'Àlguema. Des d'aquí, es rebran els 400 kV procedents del tram aeri i es distribuiran cap a la subestació que Endesa ha construït a l'indret, cap a la que servirà per alimentar el TAV i cap a l'estació conversora, que rebaixarà la tensió de la línia per permetre que creui soterrada els Pirineus.

D'altra banda, continuen les obres en el tram del nord de la MAT. Fa unes setmanes es va acabar la perforació del túnel que ha de permetre fer la interconnexió amb França de forma soterrada, i ara s'ha de continuar treballant per fer la instal·lació de serveis dins la galeria i acabar passant-hi el cable. Alhora, també segueixen els treballs per col·locar la rasa soterrada que va des de Santa Llogaia fins a la Jonquera i des del Pertús fins a Baixàs.

La previsió amb què treballa Red Eléctrica és que els treballs estiguin conclosos a finals del 2014, un cop superat també el període de proves. Entre d'altres, la línia ha de reforçar el subministrament elèctric gironí i duplicar la interconnexió amb Europa.