La Federació d'associacions de pares d'alumnes de Catalunya (Fapac) ha reprès la campanya contra la jornada intensiva quan s'acosta el moment que els consells escolars hauran d'acordar si la demanen per al curs vinent, ja sigui per primera vegada o repetint l'experiència d'aquest any. Per aquest motiu, l'entitat dóna una sèrie de directrius a les AMPA que tenen com a finalitat rebutjar la compactació horària.

El Departament d'Ensenyament continua considerant l'horari intensiu com una mesura excepcional i, de cares al curs 2013-2014, només l'autoritzarà si se sustenta en un projecte educatiu i té el consens del Consell Escolar de Centre. En previsió dels debats que sorgeixin en aquests òrgans, la Fapac ha fet arribar a les AMPA una sèrie de "consideracions" que serveixen d'argumentari contra la jornada seguida, una opció escollida pel 76% dels instituts públics de les comarques de Girona.

El primer argument esgrimit per la Fapac és que el debat sobre la jornada intensiva només sorgeix als centres públics, mentre que els privats concertats la mantenen partida. Sobre aquest fet, la federació aconsella a les associacions de mares i pares d'alumnes vigilar "amb els cants de sirena d'aquells que escolaritzen els seus fills a la xarxa concertada, però volen jornada intensiva a l'escola pública".

La manca d'una demostració científica que compactar l'horari millori el rendiment escolar és la segona raó exposada en el document; que es complementa amb l'afirmació que, en canvi, sí s'ha demostrat una millora de resultats quan l'alumnat passa més temps a l'escola, si aquest temps és "de qualitat".

L'argumentari continua referint-se a informes d'organismes internacionals alertant que la jornada intensiva pot agreujar les desigualtats educatives i socials de l'alumnat. Sobre aquesta qüestió, la Fapac demana "sensibilitat social" i alerta de les conseqüències de reduir les beques menjador -ja que aquest servei desapareix si a la tarda no hi ha classes- quan hi ha "un 26% dels menors en risc d'exclusió social".

A més d'instar les associacions de pares a exigir un seguiment dels resultats de la jornada intensiva allà on s'apliqui, la Fapac també critica el Departament d'Ensenyament per promoure un canvi com aquest en plena crisi econòmica amb l'objectiu d'estalviar i no de millorar l'escola.