Dos vaixells de passatgers coincideixen avui a Palamós: un porta 1.500 passatgers, l'altre 220; un es un transatlàntic a motor, l'altre un Clipper construït a finals del segle XX a imitació dels grans velers de fa més de cent anys. Són el Thomson Dream i el Royal Clipper, que seran a port plegats durant cinc hores, deixant una imatge idíl·lica a la vila.

Amb aquesta doble visita i l'escala de l'Horizon de demà es tanca una de les setmanes més intenses i interessants pel que fa a vaixells de passatgers a la demarcació de Girona. Un dels protagonistes de la jornada és el Royal Clipper, del qual vam parlar abastament el passat dimarts, després de la seva visita a la badia de Roses, que va repetir dimecres fondejant davant el port rosinc unes hores fins el vespre. Aquest impressionant veler de cinc pals i 42 veles, que quan estan desplegades ocupen més de cinc-mil metres quadrats de superfície, està fent un petit viatge amb passatgers francesos, que van sortir de Marsella dimarts a la nit i després de passar per Roses i Barcelona, avui fa la darrera escala del creuer a Palamós abans de tornar a Marsella, on començarà oficialment la seva temporada de grans viatges de l'estiu per Itàlia i altres ports de l'Adriàtic i el mar Egeu.

Pel que fa al Thomson Dream, ja un vell conegut dels molls de Palamós, aquesta és la primera de les nou escales que té programades per aquest 2013. En tots els casos, aquest vaixell repeteix el mateix esquema de viatges d'una setmana: surt dissabte des de Palma; ?diumenge navega rumb a Itàlia; dilluns fa escala a Trapani; dimarts a Sorrento, la famosa vila al sud de Nàpols; dimecres a Civitavecchia, el port de Roma; el dijous canvia de país, fent escala a Calvi, Còrsega; i divendres visita Catalunya, des d'on torna novament a la badia de Palma.

El vaixell és el més gran de la flota de la Thomson Cruises, una branca de la multinacional turística TUI. No és massa antic, però ja té els seus anys doncs va entrar en servei al 1986 amb el nom d'Homeric, dedicant-se als creuers entre Nova York i les illes Bermudes a l'estiu, i a fer viatges per les illes del Carib la resta de l'any. Aquest nom només el va lluir fins al 1988, ja que la seva companyia va ser adquirida per l'Holland America Line, que el va rebatejar com a Westerdam-és un costum en aquesta societat posar noms d'indrets dels Països Baixos- en aquest cas, a l'estiu va canviar les aigües de Manhattan per les d'Alaska, seguint pel Carib la resta de l'any. En aquest període, concretament l'any 90, el vaixell va patir una modificació integral amb la inversió de prop de 80 milions de dòlars per tallar-lo per la meitat i afegir un nou cos central que va allargar la seva eslora, permetent la instal·lació de més cambrots i serveis per poder portar més passatgers. Per descobrir quina és la nova part afegida del vaixell no cal ser massa observador: les finestres d'aquesta zona són més grans.

El 2002 va canviar de mans al ser adquirit per la italiana Costa, que li va canviar novament el nom a Costa Europa per fer creuers per la Mediterrània i Àsia. L'única cosa destacable d'aquest període de gestió italiana (tot i que dins d'un grup multinacional) va ser l'accident del febrer de 2010 a Sharm el-Sheik, a Egipte, quan el buc va xocar violentament amb el moll deixant un forat al casc de més de tres metres i, el que és pitjor, van morir tres tripulants i van quedar greument ferits quatre més per la violència de la topada.

Després de l'accident, Costa no va tornar a programar més creuers amb aquesta nau i va ser llogada per un període de deu anys al seu actual operador, que l'any passat li va fer una important operació cosmètica amb nova decoració i serveis millorats.

Amb aquests canvis, el Thomson Dream pot portar fins a 1.756 passatgers i 650 tripulants. Té 753 cabines i suites, de les quals 501 són exteriors. Té quatre restaurants. Un d'ells és exterior i un altre té servei permanent les 24 hores del dia. Té biblioteca, gimnàs, spa, casino, cinema de 237 seients i un teatre de dues plantes. A l'exterior, a més d'una generosa zona de solàrium, molt apreciada pels passatgers anglesos, que són el gruix de la seva clientela, hi ha dues piscines i dos jacuzzis.

Com a visitant freqüent de Palamós, Thomson té programades un bon nombre d'excursions des del port per als seus viatgers. La que és potser més original és una passejada a peu per la vila per, després en grups, sortir cap a Palafrugell en bicicletes aprofitant la via verda. Després, si fa bo, hi ha l'opció de fer una capbussada a la platja. Una altra opció es conèixer Pals i circular pels aiguamolls de la zona en un petit tren. La tercera és una visita pràcticament inevitable: el Museu Dalí de Figueres.

Platja d'Aro, Tossa, Barcelona

Visitar els jardins de Santa Clotilde i el castell i poble de Tossa de Mar és una opció que també s'ofereix, a més d'una molt més lúdica, que és passar la jornada a l'Aquadiver de Platja d'Aro. La resta d'opcions proposen Barcelona de tres maneres com a destinació per passar el dia: una visita guiada; només transport; o bé una excursió centrada en el món del Barça i les olimpíades, que inclou el Camp Nou, el museu de l'equip i les instal·lacions de l'anella olímpica de Montjuïc.

Avui serà, doncs, un dia interessant i intens per al port: el Thomson Dream fa les maniobres d'atracament a quarts de vuit per quedar al moll comercial, mentre que una hora més tard entrarà el Royal Clipper. Els dos vaixells coincidiran cinc hores, fins a les tres de la tarda, quan el veler posarà rumb nord cap a França, i dues hores més tard, el gran vaixell blanc de la Thomson iniciarà la seva travessia cap a la capital de Mallorca. Demà, el moll comercial tornarà a tenir activitat amb la segona visita de la temporada per part del creuer francés Horizon. D'aquí a set dies, la següent visita, l'alemany FTI Berlin.