Els ports de Palamós i Roses rebran aquest any 32.800 passatgers i 15.350 tripulants en les 43 escales de creuer. Unes xifres que, segons l'estudi de l'Associació Internacional de Línies de Creuers, la Clia Europe, suposaran un impacte econòmic al territori d'uns 2,2 milions d'euros. Cada turista que visita els dos ports gironins gasta una mitjana de 62 euros en restaurants, excursions o compres. "Són unes notícies excel·lents que mostren que estem pel bon camí de la recuperació econòmica", va assenyalar el secretari de Territori i Mobilitat, Ricard Font. Per a la temporada vinent, els dos ports de la Costa Brava batran rècords amb més de 50 creuers i s'està treballant per atreure el mercat americà.

"Avui és un dia històric per a la Costa Brava", va subratllar des d'un bon principi el secretari de Territori i Mobilitat. El port de Palamós va rebre ahir per primera vegada durant aquesta temporada una doble escala. D'una banda, el creuer Thomson Dream va arribar a les nou del matí amb 1.496 turistes majoritàriament britànics i 611 tripulants. Un xic més tard també es va aturar a Palamós el veler de cinc pals més gran del món, el Royal Clipper, amb 207 passatgers i 109 tripulants. A més, avui, els dos ports gironins assoliran el rècord de rebre per primer cop set escales de creuer en una mateixa setmana arribant als 4.550 passatgers.

Enguany, els ports de Palamós i Roses rebran 43 escales de creuer que suposen l'arribada d'uns 32.800 passatgers a terres gironines. Font va ressaltar que, segons un estudi de l'any 2012 elaborat per l'Associació Internacional de Línies de Creuers, l'activitat d'aquests dos ports suposarà un impacte econòmic de 2.194.775 euros per a tot el territori. En concret, el port de Palamós és la infraestructura que més despesa generarà amb 1,6 milions d'euros, seguida de Roses amb uns 400.000 o 500.00 euros.

"Aquesta és una dada aproximada, pel cap baix i de mínims, perquè normalment baixen el 75% dels turistes i si escullen anar al millor restaurant del món o visitar altres zones, la despesa va en augment", va ressaltar Font. Segons aquest estudi, cada passatger de creuer que visita un port escala com Roses i Palamós es gasta una mitjana de 62 euros en fer excursions, comprar regals, gaudir d'un bon àpat o altres serveis turístics. S'ha de tenir en compte que els dos ports gironins són ports escala on els creuers només fan estades d'entre 8 i 10 hores.

Recuperar mercats

L'informe també calcula que normalment desembarca la meitat de la tripulació del vaixell, que gasten menys diners que els turistes, al voltant d'uns 21 euros. "Totes aquestes dades marquen que anem pel bon camí de la recuperació econòmica perquè el turisme continua essent el motor principal del país i les xifres que tenim són molt bones", va assenyalar Font.

Segons el secretari de Territori i Mobilitat, el mercat de la Costa Brava està "molt ben valorat" dins el món dels creuers d'àmbit internacional. "El que hem fet aquest any és buscar més qualitat, i per tant, més despesa, hem d'anar per aquest model. Enguany hem recuperat els mercats alemany i francès i durant les dues reunions a Miami que hem fet, hem vist que cal treballar per portar més creuers d'Estats Units i del mercat americà", va assegurar.

El secretari de Territori i Mobilitat no va dubtar en assenyalar que ja estan confirmats més de 50 creuers per a la propera temporada. "El creixement que tenim és harmònic en els dos ports i ara, des del Govern, veiem que cal apostar per diversificar i potenciar també altres ports de la Costa Daurada, per exemple", va explicar. Font va subratllar que la "diversificació" ajudarà a crear noves oportunitats. "Venim d'un rècord històric a la Costa Brava de 33 creuers el 2012, enguany 40 i l'any vinent 50. El que volen les empreses és diverses oportunitats, cal oferir noves coses als turistes", va insistir.