El primer mes de prohibició de camions de quatre o més eixos per la N-II ha provocat un augment del 60% del trànsit de vehicles pesants per l'AP-7. O el que és el mateix, la normativa ha ?obligat a desviar prop de 95.000 camions cap a l'autopista en el tram que va des de Maçanet de la Selva fins a la frontera francesa. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va defensar ahir que aquesta era una mesura necessària i va celebrar que hagi comportat una millora de la seguretat viària a les comarques gironines.

Segons les dades que van oferir ahir des del Departament, la majoria dels camions que passen per l'AP-7 l'utilitzen per fer tot el recorregut sencer, i són més pocs els que en fan ús per a trajectes interns. Així, es calcula que són un 85% els qui travessen tota l'autopista, de manera que reben una bonificació del 35%; mentre que el 15% restant rep el 50% de descompte per trajectes més curts.

Quan més camions es desvien és en les jornades laborals, de dilluns a divendres. Segons les xifres de la Generalitat, abans que entrés en vigor la normativa passaven per l'AP-7 una mitjana de 6.104 camions diaris. En el darrer mes, aquesta xifra ha augmentat fins als 9.963. Percentualment, els 3.889 vehicles de més suposen un augment del 61,3% en un mes.

Pel que fa els caps de setmana, els números baixen, però percentualment la diferència és més gran. Els dissabtes hi ha una mitjana de 2.155 camions més circulant per l'autopista, passant de 3.966 fins fa un mes als 6.121 actuals, un increment del 64,8%. Quant als ?diumenges, les dades anteriors a la restricció mostraven que una mitjana de 2.126 camions feien servir l'autopista, i des del 19 d'abril d'aquest any aquesta quantitat ha augmentat fins als 3.342, un 63,6% més.

Des de Territori i Sostenibilitat van valorar de forma molt positiva els resultats del primer mes de les restriccions, ja que, segons van afirmar, s'ha aconseguit l'objectiu de millorar la seguretat viària de la carretera.

Des del passat 19 d'abril, entre Vidreres, Maçanet i la Jonquera, a la N-II hi ha hagut cinc accidents amb dos ferits greus i cinc ferits lleus, mentre que a l'autopista hi ha hagut tres accidents amb tres ferits lleus. En tots aquests sinistres, no hi ha hagut cap víctima mortal.

Valoració positiva de Vila

El conseller de Territori i Sostenibilitat va valorar ahir que la decisió de desviar els camions ha tingut una transcendència important per la reducció del trànsit de la N-II i també pel que fa la seguretat viària. Quant a les xifres, Vila va explicar que s'ha aconseguit que "prop de 100.000 vehicles hagin deixat la N-II i hagin decidit traslladar-se a l'autopista". "Estem parlant de 96.000 vehicles en aquests moments, si tenim en compte que diàriament uns 4.000 camions de tres eixos o més grans han passat a l'autopista", va exposar.

Pel que fa la millora de la seguretat, va remarcar que "cal ser prudents", però no va deixar passar l'ocasió per destacar que no hi ha hagut cap accident mortal en el darrer mes, fet que reflecteix també l'impacte "transcendent" que pot haver tingut l'aplicació de la mesura. "Comencen a ser unes xifres més suportables i coherents amb el que nosaltres defensem" , va concloure el conseller.