El primer mes de restriccions per als camions de quatre o més eixos a la N-II ha deixat satisfacció entre les administracions impulsores de la mesura; preocupació entre els empresaris que tenen negocis a peu de la carretera; i indignació entre el sector dels transportistes, que no veuen just que se'ls fagi pagar pel mal estat de la carretera. Aquests darrers, en el balanç del primer mes també van lamentar la manca de tolerància dels Mossos d'Esquadra, que ja van començar a posar multes des dels primers dies d'aplicació de la normativa. Precisament ahir el Servei Català de Trànsit (SCT) va oferir les dades de les multes i denúncies que s'han tramitat en les primeres setmanes de prohibició de camions a la Nacional.

Des de l'entrada en vigor de la mesura, l'SCT ha tramitat un total de 341 sancions, que són classificades com a infraccions molt greus i comporten una multa de 500 euros. Aquesta és la part de les actuacions fetes pels Mossos d'Esquadra que ja han completat tota la tramitació, però el total de denúncies d'aquest primer mes ascendeix fins a 838. La majoria d'aquestes, fins a 530, s'han interposat contra vehicles estrangers.

Aquestes xifres són el resultat dels 2.092 controls que s'han fet al llarg del recorregut de la N-II entre Vidreres i la Jonquera des del passat 19 d'abril, quan es va començar a aplicar la normativa.

La Generalitat insisteix que aquesta restriccions té un caràcter temporal fins que s'acabi desdoblant la N-II. La mesura s'aplica tots els dies de l'any entre el punt quilomètric 692,05 a Vidreres i el 773,5 a la Jonquera, en ambdós sentits, i es prohibeix la circulació dels vehicles o conjunts de vehicles de transport de mercaderies de quatre o més eixos, en servei o no.

Per la seva banda, des de la patronat de transportistes Asetrans, el secretari general Carles Palacio va lamentar la setmana passada que des del primer cap de setmana els Mossos ja posessin multes, sense donar cap marge de tolerància. Des del sector dels transportistes consideren que s'hauria d'haver donat més marge i que els agents fessin durant els primers dies una tasca més informativa. Palacio també va afirmar que continuaran reivindicant la gratuïtat de pas per l'AP-7 o que es torni a deixar passar per la N-II als camions que fan trajectes interns.

Cap sinistre amb camió

Tal com van informar ahir des de l'SCT, en unes dades que també va oferir a finals de la setmana passada el conseller Santi Vila, durant aquest primer mes de restriccions hi ha hagut un total de nou accidents a la N-II en el seu recorregut per les comarques gironines. En aquests sinistres hi va haver dos ferits greus i 10 de lleus. En cap dels sinistres hi va haver vehicles pesants implicats.

Més de 100.000 camions han deixat de circular per la N-II i s'han desviat a l'AP-7 durant el primer mes d'aplicació de les restriccions de trànsit que afecten els vehicles pesants de quatre eixos o més. D'aquesta forma, des del passat divendres 19 d'abril i fins ahir dijous dia 16 de maig, el trànsit de camions per l'autopista AP-7, en el tram entre Maçanet de la Selva i la frontera francesa, s'ha incrementat més del 60% respecte el mes anterior, abans que s'apliqués la prohibició de circulació.