El 2012, l'Agència Catalana de Consum (ACC) ha atès a les comarques gironines 3.546 reclamacions, més de la meitat relacionades amb telefonia i Internet. En segon lloc, els consumidors es queixen de les condicions i tractes de les empreses dedicades als subministraments de llum, aigua o gas. Aquestes companyies han suposat el 14,7% de les reclamacions. En tercer lloc, i ja a força distància, hi ha el transport, amb un 7% de les queixes.

Les reclamacions relacionades amb activitats immobiliàries i financeres suposen el 6,1%. El director de l'agència, Alfons Conesa, va explicar ahir a Girona que preveu que aquesta xifra augmenti molt aquest any perquè el servei està rebent totes les reclamacions relacionades amb víctimes de les participacions preferents.

Part d'aquestes reclamacions s'han resolt a través de la mediació. Durant el 2012 han resolt 1.713 casos a les comarques gironines, un 16,07% menys que l'any passat. També han disminuït els laudes perquè durant el 2012 n'han fet 166, un 22,43% menys. Conesa va explicar que la davallada és conseqüència també del descens general del nombre de reclamacions.

Les tres principals operadores de telefonia són les que acumulen més reclamacions, però també les que tenen un percentatge més elevat de resolució. D'aquesta manera, Vodafone és la que ha generat més queixes, amb 145, i una ressolució del 93%; seguida de Telefónica i Orange, amb 114 i 80 respectivament i amb uns percentatges de solució del 64 i el 73%. Pel que fa a la resta de serveis, Endesa ha tingut 68 reclamacions i Gas Natural 35.

Les empreses que no s'avenen a raons i continuen infringint la normativa acaben amb una sanció. Durant el 2012 han incoat un total de 109 expedients sancionadors a Girona, que s'han traduït finalment en 95 multes. L'import total de les multes ha estat de 367.967 euros.

Les preferents

Respecte a les reclamacions per actuacions de les entitats bancàries a Catalunya, l'ACC ja n'ha rebut 14.003 dels afectats per les participacions preferents i pel deute subordinat perpetu de Catalunya Caixa. Aquesta dada representa unes 150 queixes diàries. Alfons Conesa, va assegurar que la quantitat de reclamacions els ha desbordat i han hagut de reforçar el personal per atendre tothom. Només amb les preferents, en poc més de quatre mesos Consum ha rebut quasi el mateix nombre de reclamacions que durant tot el 2012 (14.000). La Junta Arbitral de Catalunya ja ha dictat 2.900 laudes i ha fixat que l'entitat bancària retorni els diners a les víctimes. En total, l'import a retornar és de 56 milions d'euros. Conesa insta els afectats per preferents de Bankia a presentar també reclamacions.

I la previsió no acaba aquí, perquè ara també hi ha acord perquè la Junta Arbitral de Catalunya abordi les queixes per les preferents de Bankia. El responsable de l'Agència va recordar que mentre que les entitats bancàries no intervingudes han solucionat l'estafa pel seu compte, l'assumpte ha anat més lent en les intervingudes.

De les 14.003 reclamacions sobre CatalunyaCaixa rebudes des de gener, n'han acceptat més de 10.000 i ja han fet 5.215 vistes arbitrals. Conesa va instar les víctimes de les preferents de Bankia a presentar també reclamació a Consum. "Si no estan d'acord amb la resolució final, sempre podran recórrer a la justícia però si no reclamen a Consum, només els queda la via judicial", va recordar el director de l'ACC.