La patronal gironina del transport per carretera, l'Asetrans, ha demanat a la Generalitat que suavitzi les restriccions de pas per l'N-II als camioners del territori. La intenció és que els transportistes que fan recorreguts interns no hagin de circular forçosament per l'AP-7 durant la major part del trajecte, sinó que puguin aprofitar més la nacional. Per distingir-los de la resta de camions, l'Asetrans proposa al Govern que apliqui un sistema similar al què ja es ve utilitzant per al túnel de Bracons (on els camions d'empreses de la Garrotxa o Osona llueixen un distintiu específic). L'Asetrans calcula que, d'ençà que van entrar en vigor les restriccions, el sobrecost per camió és de 600 euros.

Front comú dels transportistes i dels negocis que hi ha a peu de l'N-II a les comarques gironines. Un mes després de l'entrada en vigor de les restriccions per als tràilers, representants dels restaurants, els estanquers, les benzineres i els transportistes s'han reunit amb la Generalitat per reclamar-li canvis que els evitin arrossegar més pèrdues.

Per part de la Generalitat, a la trobada hi han assistit el número 2 de la conselleria de Territori i director de Transports, Ricard Font, i el delegat del Govern, Eudald Casadesús. A l'altra banda de la taula, entre d'altres, hi havia el president de la Federació d'Hostaleria, Antoni Escudero; el secretari general de l'Asetrans, Carles Palacio; el secretari del gremi d'estanquers, Joaquim Vidal, i representants de l'associació d'estacions de servei de les comarques gironines.

Palacio, que ha actuat com a portaveu del col·lectiu d'afectats, assegura que el calaix dels negocis a peu de carretera "s'ha ressentit molt" d'ençà de l'entrada en vigor de les restriccions. Per això, tots ells han reclamat a la Generalitat que potenciï la informació entre els transportistes, i els expliqui quejavascript:cargarFckEditor('pTexto'); poden sortir de l'AP-7 i circular per l'N-II si necessiten fer combustible o aturar-se a menjar.

"Com que molts transportistes tenen por, prefereixen no sortir de l'autopista i aturar-se en una àrea de servei", concreta Palacio. La Generalitat s'ha compromès a repartir més fulletons informatius i a explicar la mesura als transportistes (sobretot, als estrangers) per evitar aquestes situacions.

Excepció per al territori

Pel què fa als transportistes, Carles Palacio ha explicat que la patronal ha reclamat al Govern que suavitzi les restriccions per als camioners gironins. "És a dir, que aquells del territori tinguin més facilitats per circular per l'N-II, i no estiguin obligats a fer-hi el mínim trajecte imprescindible", ha concretat el secretari general de l'Asetrans.

A la pràctica, la petició de l'Asetrans suposaria que els transportistes que facin recorreguts interns puguin circular més quilòmetres per l'N-II. Això sí, segons concreta Palacio, respectant sempre la restricció total a la travessera de Bàscara (Alt Empordà).

Per diferenciar-los de la resta de tràilers que no siguin del territori, l'Asetrans proposa a la Generalitat implantar un sistema similar al què ja funciona per al túnel de Bracons. És a dir, que els camions llueixin un distintiu específic -que els diferenciï de la resta- per evitar que els Mossos d'Esquadra els sancionin.

D'altra banda, tant la patronal com la resta de sectors (restaurants, estanquers i benzineres) estan quantificant ara les pèrdues que els ha suposat l'aplicació de les restriccions de pas per als tràilers. L'Asetrans espera tenir tancats els números a principis de juliol, però tot i això, Carles Palacio ja concreta que, fins ara, els empresaris s'han hagut d'empassar un sobrecost de 600 euros per camió.