Gairebé cada dia es produeix un accident de trànsit provocat per un animal a les comarques de Girona i en més de la meitat dels casos, hi ha senglars i cabirols implicats. En concret, hi ha una mitjana de 331 sinistres d'aquesta tipologia a la província durant l'any, xifra que supera la mitjana espanyola, que està en 322. Aquests són els resultats d'un estudi sobre accidentalitat provocada per animals en llibertat a les carreteres catalanes entre 2007 i 2011 que ha elaborat el Departament de Territori i Sostenibilitat.

Girona també lidera el rànquing per demarcacions pel que fa el nombre d'accidents provocats per animals de Catalunya. Si cada any hi ha una mitjana de 1.200 accidents provocats per animals al país, una quarta part són a Girona. La comarca de la Selva i la de l'Alt Empordà són dues de les que registren més sinistres d'aquest tipus; en concret, més de 60 a l'any. La Selva també, juntament amb el Pla de l'Estany, el Gironès i el Baix Empordà són les que per superfície compten amb més sinistres d'aquest tipus.

L'accident més habitual, segons l'estudi del TES és el d'un xoc contra un senglar que té lloc en una carretera secundària amb calçada única. A més, es produeix el mes de novembre i entre les 9 i les 10 de la nit. Normalment no s'hi produeixen víctimes -només en un 8% dels casos- però l'accident té un cost mijà de 6.215 euros per danys al vehicle i costos admnistratius, policials i d'equips de conservació.

Després d'analitzar les dades, la Generalitat s'ha marcat com a objectiu reduir aquesta accidentalitat i per això, l'estudi ha permès identificar i prioritzar els trams on desenvolupar les actuacions a la xarxa de carreteres catalanes. Per fer-ho s'han tingut en compte el nombre d'accidents que s'hi han registrat durant els últims anys, freqüència i gravetat. També, s'han analitzat aquests punts sobre el terreny, per tal d'establir quina és la mesura més adient en cada cas -traçat, característiques i estat de la via, trànsit que registra, acci?dentalitat- també tenint en compte els resultats d'experiències anteriors.

19 vies amb accidentalitat

A Girona hi ha 19 carreteres -com es veu al mapa- que es troben en el pla i on el TES hi durà a terme actuacions de conservació i manteniment. Les principals ?carreteres escollides es troben entre les comarques de l'Empordà, Selva i Garrotxa i hi ha vies tan conegudes com la coneguda sota el nom de carretera de la Vergonya (N-141, C-63) que uneix Salt amb Amer o la C-35, que transcorre per la Selva, Gironès i Baix Empordà i que va d'Hostalric fins a Platja d'Aro.

El director general d'Infraestructures de Mobilitat Terrestre, Xavier Flores va presentar ahir els resultats de l'estudi i un pla de mesures per reduir aquest tipus d'accidents. Entre elles n'hi ha algunes de les quals ja s'han començat a aplicar i que consisteixen per exemple, en la instal·lació de tancaments perimetrals que impedeixin als animals accedir a la carretera i que els condueixi cap alguna estructura que els permeti creuar la via com pot ser un túnel o un pas de fauna, entre d'altres.Un sistema però que només és viable en les carreteres que tenen accessos segregats com són les autovies i les autopistes.

Una altra mesura és col·locar senyalització vertical advertidora del risc de presència de fauna. I segons la Generalitat, es tracta de col·locar-la en la longitud del tram de risc i que s'implanti en els punts on és més necessari, ja que al seu parer si es col·loca indiscriminada pot disminuir la seva perceptibilitat per part del conductor i, per tant, la seva efectivitat. Una altra tipologia de senyalització és la que adverteix de la presència d'animals sobre un plafó reflectant i on també s'incorpora la recomanació de circular a una velocitat reduïda i que pot ser aplicada segons la temporada de major risc, en aquells trams on la problemàtica és més greu i altres mesures no han resultat suficientment efectives.

Un altre tipus de mesura que es planteja quan és temporada de més risc és matenir els marges de la via nets d'elements que entorpeixin la visibilitat dels conductors i que puguin servir de refugi als animals. I finalment, el TES elaborara material informatiu sobre la diversitat de fauna salvatge i del risc a les carreteres i amb recomanacions per als conductors i sobre el significat dels senyals.