El que li faltava a la polèmica taxa turística era que després de ser aprovada amb l'oposició del sector empresarial, no complís els objectius previstos de recaptació. I això és el que ha succeït, amb l'agreujant que les esmentades previsions s'han rebaixat en un 60%. És el que té la realitat, que no sempre s'avé amb els desitjos dels humans, encara que aquests siguin polítics.

La Generalitat ha tornat a revisar a la baixa les seves previsions de recaptació per l'aplicació de la taxa turística, fins als 40 milions d'euros aquest 2013. El govern català va anunciar, en un principi, que preveia ingressar 100 milions d'euros amb aquest nou impost, tot i que a finals de l'any passat, coincidint amb la posada en marxa de la taxa, va rebaixar la xifra inicial a uns 50 milions d'euros. Ara, el conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, ha revisat aquestes estimacions d'ingressos novament a la baixa i ahir va afirmar que, previsiblement, aquest any es recaptaran amb la taxa turística "entre 35 i 45 milions d'euros".

En la roda de premsa posterior a la reunió del Consell Executiu, Felip Puig va explicar que, entre novembre de 2012 i finals de març d'aquest any, el Govern ha ingressat uns 8 milions d'euros per la taxa turística. Va subratllar, en qualsevol cas, que aquests mesos són de baixa afluència turística, de manera que a partir dels pròxims mesos, sobretot en la campanya d'estiu, els ingressos per aquest concepte es dispararan.

Va recordar que el 30% d'aquests ingressos es destinaran als ajuntaments i el 70% restant seran gestionats per la Generalitat de forma concertada pel sector. Aquest 70% es destinarà per polítiques de promoció engegades pel Govern, sempre consensuades amb les empreses i associacions del sector. El consens amb el sector no només és un comportament pel que fa al 70% dels recursos. Puig va remarcar que el Govern treballa perquè del 30% de recursos que tenen els ajuntaments es puguin fer inversions compartides entre el sector, la Generalitat i els Ajuntaments.

El conseller va voler incidir en el fet que la previsió inicial de 100 milions d'euros de recaptació segueix vigent, encara que més a llarg termini. "El sostre potencial de 100 milions d'euros de recaptació anual el seguim mantenint", va assegurar Puig, que va comentar, en aquest sentit, que Catalunya compta amb més de 600.000 places turístiques en hotels, càmpings i cases rurals, a les quals caldrà afegir els d'habitatges i apartaments turístics, cosa que podria situar el parc turístic definitiu en l'ordre d'un milió de places.

Per tant, va destacar, "hi ha capacitat de recorregut" perquè Catalunya augmenti progressivament els ingressos obtinguts per la taxa turística. L'impost sobre l'estada en establiments turístics grava les pernoctacions hoteleres i va començar a aplicar-se l'1 de novembre de 2012.

La quota varia entre 0,45 euros i 2,25 euros per persona i nit, encara que existeixen exempcions per als menors de fins a 16 anys i per a les estades subvencionades per programes socials d'una administració pública d'un Estat membre de la UE. Les persones allotjades en hotels de cinc estrelles i embarcacions de creuers que estiguin més de dotze hores al port han d'abonar 2,25 euros per dia a tot Catalunya. Als hotels de quatre estrelles, els turistes paguen 1,10 euros a Barcelona i 0,90 euros a la resta de Catalunya, mentre que als altres establiments es paguen 0,65 euros a Barcelona i 0,45 euros a la resta de la comunitat .

Pla estratègic del turisme

El conseller d'Empresa i Ocupació, Felip Puig, va fer aquesta primera valoració del comportament de la taxa turística en el transcurs de la seva presentació del pla estratègic del turisme 2013-2016 i amb un horitzó general encara més ampli fins el 2020. L'objectiu d'aquest pla és consolidar la indústria turística catalana, que per oferta en relació amb la superfície del territori és ja líder en el conjunt de la Unió Europea, i superar els factors negatius que encara arrossega que són l'excessiva estacionalitat del sector.2.

El conseller va indicar que després de dos any i mig de treball en el sector turístic català, la diagnosi que ha servit de base per dissenyar aquest pla estratègic del turisme indica que Catalunya disposa d'un bon model de sol i platja, que s'afegeix al fenomen "fabulós'" que suposa la marca Barcelona. El pla estratègic preveu consolidar aquests dos models i desenvolupar un nou model que ja fa anys que va augmentant el seu pes que és el turisme d'interior i de muntanya.

La idea del pla estratègic és estudiar com adaptar l'oferta turística catalana al nous clients procedents de països emergents que s'estan intentant captar a través del desplegament del pla de màrqueting que el Govern va aprovar recentment i que vol promocionar l'oferta turística catalana arreu del món.

En el transcurs de la seva intervenció, Puig va dir que a Catalunya el turisme no és una activitat econòmica qualsevol si no que forma part del projecte de país. Un país que té històricament una vocació de societat oberta que fa que sigui un territori dels més atractius del món en l'àmbit turístic, ha dit.

El conseller va desgranar el teixit econòmic de Catalunya i després de defensar la vocació industrial del país. "Catalunya serà industrial o no serà", va dir, i va afegir que a més d'aquesta vocació industrial el país té una vocació turística i logística que fan d'aquests tres sectors els pilars de creixement econòmic.