El sector turístic privat de Lloret de Mar ha decidit fer un pas endavant i encapçalar la posada al dia de la destinació. Tots els empresaris del sector s'han unit, constituint una mesa empresarial de turisme, que té com a objectiu caminar plegats -amb una sola veu- per poder captar inversions, potenciar la destinació i millorar la imatge de la localitat. En definitva, millorar la competitivitat. La iniciativa neix sense la participació de cap administració -per poder treballar de manera «més lliure»-, tot i que els empresaris reconeixen que és necessària la seva implicació i li demanen que posin les màximes facilitats per les inversions i projectes que puguin arribar a Lloret.

Es tracta d'una ambiciosa iniciativa, un cop de puny sobre la taula del sector privat, que pretén incidir en diferents sectors relacionats amb el turisme per tornar a posar Lloret al màxim nivell. Fa nou mesos que es treballa en el projecte, que ahir van presentar, i en la mesa s'apleguen fins a una trentena d'empresaris dels diferents sectors que treballen amb el turisme com restaurants, bars, discoteques, parcs aquàtics, agències de viatges i hotels. El president de la mesa és Climent Guitart i el coordinador és l'expert en turisme, Ángel Díaz.

En els mesos de treball de la mesa, s'ha analitzat la destinació de Lloret de dalt a baix i s'han detectat aquelles mancances i punts en què cal actuar. En aquest sentit, es va destacar que l'any passat Lloret va rebre fins a un milió de turistes que van generar quasi 5 milions de pernoctacions. És el novè parc hoteler més important de l'Estat, amb més de 31.000 habitacions, i s'hi concentra més de la meitat de l'oferta d'hotels de cinc estrelles i 29 establiments de quatre estrelles. Malgrat el potencial turístic de Lloret, doncs, els empresaris han detectat que des de 2006 els hotels han baixat en capacitat d'atracció de turistes en relació a d'altres destinacions. Si el 2006 dormien a Lloret el 55,71% dels turistes que s'allotjaven a la Costa Brava, el 2012 aquest percentatge va baixar fins al 48,9% i també respecte de tota Catalunya. A més, l'ingrés mitjà que rep l'hoteler per cada estada és inferior a moltes altres destinacions com Eivissa, que és de 79 euros, quan en el cas de Lloret no arriba als 40 euros.

Davant de tota aquesta situació, la mesa ha creat cinc comissions diferents de treball per actuar. La primera és sobre la «millora de la destinació», on es pretén buscar millores a l'entorn urbà o aconseguir un accés directe des de l'autopista. La segona comissió busca l'«atracció i generació d'inversions» per aconseguir que aquestes arribin a Lloret. Un altre dels punts de treball és aconseguir «millorar la imatge de Lloret», intentant generar «notícies empresarials positives relacionades amb el turisme».

Els empresaris també volen treballar en la «seguretat» i treballar per poder gestionar la gran quantitat de turistes que arriben cada estiu. Finalment, la darrera comissió és sobre la búsqueda «d'esdeveniments» per aconseguir consolidar un calendari d'actes durant tot l'any que permeti «desestacionalitzar» i dinamitzar.

El president de la mesa, Climent Guitart, va destacar la importància d'haver aconseguit que tots els empresaris s'hagin unit i que això és el que els servirà «per afrontar molt millor els reptes de futur». Guitart va ressaltar, també, que «el valor més gran» que tenen són els empresaris, destacant el canvi generacional que s'està produint. I davant de tot això, Guitart va afirmar que «Lloret sempre ha tingut un lideratge» i que volen «que es mantingui». «Hi ha moltes coses negatives, però aquesta és positiva. Volem transformar el nostre poble», va animar Guitart, que es va mostrar entusiasmat amb la iniciativa i convençut que soritrà endavant.

Finalment, va explicar que van debatre si incloure l'administració o no i es van decantar per no fer-ho per poder treballar de manera «més lliure». I va afegir que des del consistori ja hi estaven d'acord.

El coordinador de la mesa, Ángel Díaz, va explicar l'anàlisi que han fet i les actuacions que calen per millorar la competitivitat de la destinació. En aquest sentit, va explicar que Barcelona va tenir una gran oportunitat amb els Jocs Olímpics de 1992 i Salou, la seva amb Port Aventura; i va reivindicar que «Lloret necessita també la seva oportunitat. La Costa Brava Sud per tot el que representa». Díaz també va destacar que caldrà aconseguir atraure inversions. I va explicar també que caldrà incidir en l'entorn urbà, amb obres de millora en carrers; es plantegen fer tancar hotels que hagin quedat obsolets i renovar el barri vell i el passeig marítim.

El propietari del Water World, Josep Maria Cama, és un dels empresaris que es va mostrar més crític amb les administracions, que considera un fre. «A vegades ens trobem que mentre els empresaris anem a una velocitat de pensament i projecte, l'administració -subjecte a les implicacions de la política-, ens alenteix els projectes», va afirmar Cama. «Esperem més i volem més de les polítiques turístiques de Lloret», va afirmar el president dels Hotelers de la localitat, Enric Dotras, en referència a la tasca de l'Ajuntament. «No ens hem desmarcat de l'administració. Som allà on érem», va afegir Dotras, que va remarcar que aquesta iniciativa es fa precisament per ajudar l'administració i la destinació.

El 16 de juliol

La mesa ha programat per al proper 16 de juliol la primera jornada de debat sota el títol «Opcions de futur per a Lloret», on està previst que hi hagi diverses xerrades sobre com consolidar la localitat com a destinació de qualitat i també se signarà un protocol d'acord amb l'Ajuntament. Hi assistirà també el conseller Felip Puig.