Les entitats ecologistes de Girona van fer ahir una crida al consum responsable de peix afirmant que si no se'n modera l'ús, hi ha espècies com la tonyina, el lluç o el roger que es troben en perill d'extinció. A través de la campanya SOSpeix, que es durà a terme aquest estiu, aquestes associacions criden a fomentar més la varietat en el consum de peix i marisc, així com a conscienciar la població dels perills de la sobrepesca i dels efectes de la contaminació sobre els ecosistemes marins.

Tan sols un 1% de les espècies que es pesquen arriben a ser comercialitzades, i a més un 30% del peix que es consumeix prové d'altres països. Aquestes són algunes de les xifres que contemplen les entitats ecologistes gironines, que denuncien que hi ha espècies que es troben en perill de ser extingides. «En centrem molt en el lluç, el bacallà o la tonyina i les tenim molt tocades. Encara que pesquem molt, hi ha un gran volum que es torna a abocar al mar perquè no té valor comercial», denunciava ahir el portaveu de l'Associació de Naturalistes de Girona (ANG). En referència a l'alt volum de peix que s'importa (un de cada tres segons les entitats), Cortiñas va lamentar que si no s'amplia la varietat en el que es comercialitza, «les nostres aigües no donen l'abast pel que consumim». Com a exemple, va donar els índexs de les quantitats que es pescaven als anys 90. «Teníem 22.000 espècies de peixos i només 280 d'interès comercial», lamentava Cortiñas.

En aquest sentit, va explicar que cal un canvi en el sistema: «Hem crescut molt i ara pesquem el mateix que fa 10 anys. Estem intentant donar resposta amb les piscifactories, però no és suficient», va afirmar el portaveu de l'ANG.

Campanya SOSpeix

Les entitats ecologistes Associació Naturalista de Girona (ANG) i IAEDEN-Salvem l'Empordà, han presentat ahir al Centre d'Interpretació del Peix de l'Escala (MARAM) la campanya SOSpeix per fomentar el consum responsable i més variat de peix. A través d'un portal web, aquesta iniciativa serà una guia que es pretén tenir un fort component educatiu. Per això, incidirà tant en la problemàtica de l'ús de certes tècniques de pesca com en els avantatges i inconvenients que comporta el consum de determinades espècies, des del punt de vista del seu estat ecològic, i també des del punt de vista de la salut.

Així, per exemple, es vol fomentar la conscienciació entre el consumidor per apostar per espècies que tradicionalment han estat menys valorades a nivell comercial, com poden ser el barat, el sorell, la llissa o la maira, que actualment tenen un millor estat de conservació que altres com la tonyina o el lluç. Precisament, també es fa una crida a ser responsable amb aquestes darreres espècies ja que es troben amb perill d'extinció si no se'n modera la pesca.

A la campanya, que començarà a partir del mes d'agost a través de la web www.sospeix.org hi participaran alguns agents de la gestió marina com pescadors, científics, representants de l'administració, restaurants, centres d'ensenyament o supermercats, entre d'altres. A més, també compta amb l'elaboració d'un recurs educatiu a disposició dels centres escolars per introduir-lo a les aules, on es treballarà la problemàtica dels recursos marins. A més, també es realitzaran activitats i xerrades en l'àmbit dels menjadors escolars perquè coneguin la campanya i les espècies que poden incorporar a la dieta.

Les responsables del projecte, Selena Gismeros i Barbara Smith van explicar ahir que inicialment la campanya s'ha adscrit al litoral gironí perquè la subvenció que han de rebre del Departament de Territori i Sostenibilitat els obligava a acotar-la al territori. Amb tot, i a banda de les sortides que es faran a l'Alt Empordà entre Llançà i l'Escala, confien que el web difongui la informació, que és aplicable a tota la mediterrània, a tots els usuaris interessats en la problemàtica.