L´aeroport exposa una trentena de maquetes d´avions històrics

La mostra promoguda per Aena evidencia l'evolució que ha experimentat la indústria aeronàutica espanyola al llarg de l'últim segle

01.07.2013 | 08:16
Una de les reproduccions que forma part de l´exposició "Un segle de la indústria aeronàutica espanyola".
Una de les reproduccions que forma part de l´exposició "Un segle de la indústria aeronàutica espanyola".

La Fundació Aena ha instal·lat a l'edifici de la terminal de l'Aeroport de Girona-Costa Brava una exposició monogràfica que, a través de 26 maquetes, traça un recorregut històric pels cent anys de la indústria aeronàutica espanyola. La mostra, titulada "Un segle de la indústria aeronàutica espanyola", es mantindrà fins al 25 de juliol i és d'accés gratuït per a tot el públic que desitgi visitar-la.
L'aeroport gironí es converteix així en el primer de Catalunya en rebre aquesta exposició de maquetes, que a finals de juliol es traslladarà a una de les terminals d'El Prat i, posteriorment, a l'aeroport de Reus.
Les maquetes estan fetes cuidant fins al més mínim detall, i el seu autor és Marcelino Vell, un apassionat de l'aeronàutica que, aprofitant el bagatge adquirit durant la seva carrera professional, va traslladar a petita escala alguns dels models més representatius que aquest sector ha donat durant l'últim segle a Espanya.
La col·lecció d'avions comença amb el Bleriot X que, en la seva versió fabricada a València, va protagonitzar el primer vol a diverses ciutats espanyoles, el 1910. Originàriament, va ser dissenyat pel francès Louis Bleriot, essent el seu aeroplà el primer en creuar el Canal de la Manxa. Tanmateix, els models referents i més emblemàtics de la mostra són l'Autogir la Cierva i el Breguet XIX Quatre Vents. L'autogir és un híbrid entre l'aeroplà i l'helicòpter, que va ser inventat per l'enginyer espanyol Juan de la Cierva. El Breguet XIX, per la seva banda, es va fabricar als tallers de Construccions Aeronàutiques (CASA) a Getafe, i al juny de 1933 va realitzar un vol entre Sevilla i Camagüey (Cuba) sense fer cap escala pel camí.
Segons Aena, l'autor va començar a treballar a la Hispano Suïssa de Guadalajara el 1923 i es va jubilar, més de mig segle després, a les instal·lacions sevillanes de CASA, avui integrada en el consorci europeu EADS. La Fundació Aena va adquirir les seves maquetes el 1998 i, des de llavors, s'encarrega de la seva conservació i divulgació, així com de la incorporació de noves peces significatives.

Enllaços recomanats: Premis cinema