Foment s´oposa al peatge a l´Eix dos dies després que la Generalitat l´anunciï

El director de Transport Terrestre de l'Estat afirma que l'Eurovinyeta només suposarà una trava més als transportistes

11.07.2013 | 09:02
L´Estat s´oposa a fer pagar els camions per passar per vies d´alta capacitat com l´Eix Transversal.
L´Estat s´oposa a fer pagar els camions per passar per vies d´alta capacitat com l´Eix Transversal.

Mentre la Generalitat va confirmar dilluns la seva aposta per l'Eurovinyeta amb la publicació d'un decret de projecte que ha de permetre aplicar-la al segon semestre de 2014, des de l'Estat afirmen que aquesta opció no la tenen sobre la taula. L'administració central considera que fer pagar als camions per passar per les vies d'alta capacitat suposarà una trava per al sector.

El Ministeri de Foment va reiterar ahir la seva oposició que la Generalitat apliqui l'eurovinyeta a l'Eix Transversal (C-25). Dos dies després que el Govern iniciés els tràmits perquè el nou peatge per a camions sigui una realitat a finals del 2014, el director general de Transport Terrestre del Ministeri de Foment, Joaquín del Moral, va afegir més aigua al vi. "Ara no és el moment, perquè el sector del transport passa per moltes dificultats i no està en disposició de poder afrontar una nova trava econòmica", va assegurar Del Moral. El director general es va remetre al que fins ara ha dit la ministra del ram, Ana Pastor, assegurant que l'Eurovinyeta "no es troba damunt la taula" del ministeri.

Aquest dilluns, el Govern va fer el primer pas per fer efectiva l'Eurovinyeta al llarg dels 153 quilòmetres d'Eix Transversal que creuen l'interior de Catalunya. El Diari Oficial de la Generalitat (DOGC) va publicar el projecte de decret que regularà aquest peatge específic per a camions. La intenció de Territori i Sostenibilitat és que l'Eurovinyeta es comenci a aplicar a la C-25 a partir del segon semestre del 2014.

La voluntat del Govern, però, topa de ple amb la del Ministeri de Foment. Per això, la Generalitat ha optat per adaptar directament a l'ordenament jurídic català la directiva europea sobre l'Eurovinyeta, en comptes d'esperar que l'Estat faci el mateix. De fet, des de Territori i Sostenibilitat van reiterar ahir que l'oposició de l'Estat no suposa cap entrebanc i que la Generalitat s'ha limitat a complir amb la normativa europea.

Tot i això, aquest moviment no s'ha vist amb bons ulls des del Ministeri. De fet, el seu director general de Transport Terrestre, ja ho va deixar clar ahir durant una conferència a Girona. "En el cas de les carreteres titularitat del Ministeri, aquest no és un tema que ara per ara estigui damunt la taula", va assegurar Del Moral.

El director general, que en tot moment es va referir a allò que fins ara havia expressat la ministra, també va subratllar que el nou peatge suposarà "una nova trava econòmica" per al sector. "Els transportistes passen per moltes dificultats i no estan en disposició d'afrontar el cost addicional que suposaria", va dir, en referència a l'aplicació de l'eurovinyeta.

El director general va participar ahir al Cercle d'Infraestructures de Girona, on hi ha pronunciat una conferència sobre la nova Llei d'Ordenació dels Transports Terrestres (LOTT). Del Moral va defensar que la normativa permetrà posar fre als fraus del sector perquè, per exemple, caldrà que els transportistes tinguin l'autorització pertinent per poder contractar i facturar. Des de la patronal del sector a Girona, l'Asetrans, es va demanar al director general que hi hagi més fermesa a l'hora de fer inspeccions per lluitar contra les il·legalitats.

Enllaços recomanats: Premis cinema