Menjar i llistes d'espera. Els usuaris dels hospitals gironins atorguen les puntuacions més baixes a aquests dos aspectes, segons la Central de Resultats que el Departament de Salut va publicar ahir. Tot i que en línies generals la valoració que els ciutadans fan dels serveis hospitalaris és molt bona (equivalent a un notable alt), el càtering i el temps d'espera encara tenen, segons els usuaris, camp per millorar.

L'informe de la Central de Resultats del Departament de Salut indica, per exemple, que a l'hospital Trueta el menjar està valorat amb un 76,9%. És un valor que objectivament no és dolent, però queda petit si es compara amb l'índex de fidelitat amb els serveis sanitaris, un indicador que els pacients van valorar amb un 95%. O amb la sensació de sentirse en bones mans (96%).

En general, el Trueta va obtenir una puntuació global de 8,6. Malrat l'augment de les llistes d'espera, segons l'enquesta de Salut els usuaris van valorar el temps per ser operats amb un 87%. En els altres hospitals i centres sanitaris de Girona les puntuacions van ser similars: l'hospital de Figueres va treure un 8,3; el de Palamós un 8,9; el de Blanes un 8,4 (tot i que el menjar en aquest hospital és dels més mal valorats de Catalunya amb un 59%); Clínica Girona un 8,5; Clínica Salus un 8,7; Sant Jaume d'Olot un 8,4 i Santa Caterina de Salt un 8,7. En la majoria d'aquests hospitals, la puntuació més baixa després del càtering va ser el temps d'espera de les llistes.

Evitar hospitalitzacions

Salut remarca que si el 90% dels hospitals es comportessin com el 10% millor, es podrien evitar 39.000 hospitalitzacions. En aquesta línia, segons dades recollides per ACN el percentatge d'hospitalitzacions potencialment evitables augmenta del 16,0% l'any 2011 al 16,2% l'any 2012.

L'informe també constata que l'estada mitjana, en dies, que els pacients passen a l'hospital s'ha reduït un 8% en els darrers sis anys, ja que el 2006 era de 6,6 dies mentre que el 2012 és de 6,1 dies. Segons Salut, aquesta dada equival a 280.000 dies d'estada anuals, que permeten alliberar recursos i destinar-los a una millor atenció.

El Departament de Salut va destacar l'alta satisfacció i fidelitat de les persones usuàries dels hospitals i l'augment de la cirurgia major ambulatòria i disminució de la durada de l'estada hospitalària. Per últim, també va ressaltar que els hospitals públics catalans "són els més atractius per als MIR per fer-hi la seva residència" ja que el 20 dels 100 primers MIR van decidir formar-se en un hospital català.