Una notícia amb un títol com: "Bescanó aprova la reconstrucció de l'Estació del Carrilet", podria fer pensar al lector que finalment l'alcalde de Bescanó complirà amb les seves obligacions de protegir el Patrimoni Cultural del poble. Però, res més lluny de la realitat. Darrere del projecte de reconstrucció hi ha l'enderrocament de l'actual Estació i la construcció d'un nou edifici a l'altra costat de la via. Revisem la història i com els governs democràtics ens condueixen fins aquí.

Totes les Estacions del Tren d'Olot formen part del Patrimoni Cultural Català. I la llei diu que: "la Generalitat, els consells comarcals i els ajuntaments han de vetllar per la integritat del patrimoni cultural català". De fet, totes les Estacions del Tren d'Olot a les comarques gironines, estan magníficament conservades, excepte dues: la de Bescanó i la de Vilanna, ambdues dins el terme municipal de Bescanó. Totes dues estan en un estat tan lamentable que posen en risc la seguretat dels vianants. Fa anys que el nostre Grup Municipal Entesa per Bescanó ho ha denunciat a la Generalitat, al Consell Comarcal i a l'Ajuntament, però res ha canviat.

Com és que totes les Estacions de tots els pobles estan restaurades i les de Bescanó no? Pels interessos urbanístics d'un alcalde de CiU, perquè el que sí que ha canviant és la legislació urbanística que els afecta.

L'Estació de Vilanna sempre ha format part del Patrimoni Cultural Català, per tant, està protegida per la llei, tot i que l'Ajuntament no ha vetllat mai per la seva integritat i s'està malmetent dia a dia.

L'Estació de Bescanó, en canvi, sembla que fa nosa per dur a terme una zona urbanitzada que no volen ni els mateixos veïns. Al voltant de l'Estació només hi ha camps i cases aïllades que hi són des de fa molts anys. Doncs, us voleu creure que és indispensable enderrocar l'estació per què just per allà hi ha de passar un carrer? Doncs és així, els interessos urbanístics d'uns quants pretenen acabar amb el Patrimoni Cultural de tots.

L'any 1999, amb les noves Normes Urbanístiques ja es va voler desprotegir l'Estació. Un veí va fer recurs, el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya en sentència del 2004 va invalidar totes les Normes Urbanístiques i el Tribunal Suprem va ratificar la nul·litat de tot l'Urbanisme de Bescanó. Però, les sentències no aturen ni el nostre alcalde (fa 26 anys que n'és) ni el nostre arquitecte municipal (que fa més de 30 anys que n'és). Els interessos urbanístics deuen ser molt forts.

L'any 2009 amb aquestes Normes Urbanístiques ben sentenciades, CiU encarrega a la filla del mateix arquitecte municipal (un negoci molt familiar), el projecte de reconstrucció de l'Estació que preveu enderrocar l'actual. Des de l'oposició, vàrem presentar recurs contenciós-administratiu i el Tribunal núm. 2 de Girona, l'octubre del 2012, sentencia que l'Estació és un edifici a protegir i, per tant, s'ha d'aturar la urbanització del sector.

L'any 2011 s'aprova el Pla d'Ordenació Urbanístic Municipal i, altra vegada, malgrat l'oposició de tots els veïns del barri, les sentències prèvies i la recollida de 1.700 signatures contra l'enderroc de l'Estació, a Bescanó s'aprova el mateix pla urbanístic que no respecta l'Estació del Tren d'Olot. El mateix alcalde, el mateix arquitecte, els mateixos interessos urbanístics durant 26 anys. Per evitar aquestes situacions, els països més democràtics acoten a 8 anys el període màxim de govern d'una persona. Entesa per Bescanó hem tornat a fer recurs al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya, com molts altres veïns. Tornarem a guanyar el recurs però aquesta vegada potser serà massa tard. Aquesta vegada, podria passar com a Can Fàbregas, Patrimoni a Mataró, que quan es va haver desmuntat, la justícia va declarar "nul de ple dret" el desmuntatge. Perquè alguns polítics tiren pel dret, contra l'interès públic?

L'any 2012, la Comissió de Patrimoni Cultural de la Generalitat de Catalunya (de nou controlada per CiU) amb un informe amb 4 fotos del mal estat de conservació de l'Estació de Bescanó l'ha declarat en ruïna i, per tant, dóna via lliure al seu enderroc. Els mateixos que han incomplert amb la seva obligació legal d'evitar la ruïna, l'han deixat arruïnar expressament, i ara se'ls accepta l'argument de l'estat ruïnós per aconseguir la descatalogació. Les nostres queixes ni tan sols han rebut resposta per part de la Generalitat. I l'alcalde de CiU de Bescanó ha tornat a tramitar el mateix projecte que l'any 2009. Com pot ser que la mateixa administració que té l'obligació legal de protegir el nostre Patrimoni, després de no complir amb les seves obligacions, ara té la potestat d'enderrocar-lo? I tot, només pels interessos urbanístics! De qui? Dels veïns de Bescanó no!

Hem demanat a l'Ajuntament i a la Generalitat que ens deixi rehabilitar, sota la seva tutela, l'Estació del Carrilet de Bescanó a un grup de veïns voluntaris. No hem obtingut resposta.

Durant tots aquests anys, historiadors gironins i experts en patrimoni han elaborat informes que determinen la importància de conservar el Patrimoni Cultural Català. No s'han tingut en compte.

L'Estació de Vilanna en un estat lamentable continuarà sent un Patrimoni Cultural abandonat per CiU, i l'Estació de Bescanó en un estat lamentable aviat desapareixerà del Patrimoni Cultural Català per l'abandó de CiU i els seus interessos urbanístics. Aquesta és la història per a qui la vulgui conèixer.