El promotor de l'Illa del Fluvià preveu començar les obres de la base nàutica a l'octubre. Els treballs serviran per arreglar canals i voreres existents, reparar una dàrsena trencada i instal·lar els pantalans que el propietari ja té encarregats. El propietari dels terrenys del Fluvianàutic, Víctor Latorre, ha assegurat que l'objectiu és "posar ordre" al trànsit marítim de la desembocadura del Fluvià on, assegura, actualment amarren centenars d'embarcacions de forma il·legal. L'empresa, que té la concessió de la làmina d'aigua fins al 2042, preveu tenir 550 amarraments per a embarcacions de màxim 9 metres d'eslora. "Són exactament el mateix nombre d'embarcacions que hi amarren ara", afirma Latorre.

El projecte de l'Illa del Fluvià, que va aixecar recels en entitats ecologistes, segueix el seu curs. El propietari dels terrenys del Fluvià Nàutic, Víctor Latorre, vol fer una crida a la calma i ha especificat que el seu projecte no preveu construir sobre cap terreny protegit, ni vol aixecar una zona residencial d'alta densitat ni tampoc instal·lar cap estructura "faraònica" a la desembocadura del riu Fluvià.

L'any 2003, el llavors conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Felip Puig, va classificar com a sòl no urbanitzable els terrenys del Fluvià Nàutic, a la gola del riu Fluvià. Latorre, que és propietari des de l'any 2001, detalla que aquesta decisió va posar punt final a un projecte per construir-hi 750 habitatges i recorda que sempre ha estat disposat a arribar a un possible acord amb la Generalitat per edificar el sostre residencial desclassificat a l'àrea metropolitana de Barcelona.

Segons Latorre, hi ha hagut "molt confusió" entorn al projecte Illa del Fluvià perquè, com a idea, proposava cara al futur construir un càmping de baixa densitat respectuós amb el medi ambient amb uns 200 bungalous. "Això només era una idea que no depenia de mi, perquè qui ho ha de tramitar i autoritzar són l'ajuntament de Sant Pere Pescador i la Generalitat", ha explicat Latorre.

El que sí que vol tirar endavant la promotora, és la base nàutica i aixecar una construcció annexa que faci les funcions de club social per als socis que hi amarrin les seves embarcacions. El propietari dels terrenys preveu començar després de l'estiu les obres per arreglar les dàrsenes i canals ja existents. De fet, ja ha encarregat la construcció dels pantalans que hi vol instal·lar, que ja estan construïts en un 25%.

Amarraments il·legals

El projecte preveu que aquests pantalans flotants siguin de formigó tintant en tons terra -el mateix to que les noves voreres- i amb defenses estructurals de fusta. Latorre destaca que, amb aquesta estructura, aconseguirien "posar ordre" al "caos actual" que hi ha a la desembocadura del Fluvià, a Sant Pere Pescador (Alt Empordà), on assegura que hi amarren cada estiu centenars d'embarcacions de forma il·legal.

"Ni paguen impostos, ni IVA i amarren inclús dins el Parc Natural", ha assegurat el promotor que ja ha interposat denúncies davant la Guàrdia Civil -cos competent en zona marítimo-terrestre- perquè aixequin actes sobre les infraccions detectades. Segons càlculs de Latorre, en només un estiu Hisenda ha deixat d'ingressar 700.000 euros en concepte d'IVA i impostos perquè l'amarrament no està regularitzat i l'exploten empreses pirata.

La promotora de l'Illa del Fluvià espera que la direcció general d'Urbanisme desencalli aviat el permís que té en tramitació per poder començar els treballs a l'octubre. En paral·lel, preveuen tramitar aviat el pla especial que servirà per construir l'edifici annex, que farà les funcions de club de platja.

Latorre ha detallat que es tracta d'una edificació de planta baixa que està permesa al 100% pel pla director del sistema costaner i que és homologable amb el pla especial dels Aiguamolls de l'Empordà. L'edificació tindria un restaurant amb vistes al Fluvià, una àrea per als socis i una zona d'spa i piscina.

El propietari dels terrenys ha assegurat que tot el projecte és respectuós amb el medi ambient i que, de fet, durant la tramitació hi ha autoritats competents que el podrien tirar enrere si no respectés el marc legal. "El que és increïble és que hi hagi gent fent negoci de forma al·legal a la desembocadura del Fluvià i que nosaltres, que som els propietaris, no puguem fer res", ha lamentat.

El càmping, una idea

Víctor Latorre ha volgut deixar clar que el projecte per fer càmping de baixa densitat és només "una idea" i que entén que si l'any 2003 van convertir el sòl en no urbanitzable no es podrà fer, excepte si hi ha voluntat expressa de l'administració. Tot i això, concreta que aquest càmping tindria 200 bungalous, sense caravanes ni autocaravanes, i que generaria 100 llocs de feina no estacional, perquè a banda de la temporada d'estiu també serviria per a acollir esportistes i escolars d'arreu d'Europa.

El promotor assegura que l'Ajuntament de Sant Pere Pescador està modificant actualment el seu pla general per permetre l'ampliació dels càmpings situats a primera línia de mar i que la Generalitat, al seu torn, està modificant el Pla Director del Sistema Costaner per permetre-ho. Latorre creu que, en aquest procés, també es podria arribar a un acord autoritzar el càmping de baixa densitat de l'Illa del Fluvià, situat a 300 metres del mar.