Després d'anys de maldecaps, els ajuntaments tenen a l'abast una solució per acabar amb els infractors estrangers del codi de trànsit. La Diputació de Girona, mitjançant Xaloc, ha aconseguit que fins ara una quinzena de municipis puguin adherir-se a una nova fòrmula que s'ha implantat a Espanya des de l'estiu de l'any passat i que permet que empreses privades persegueixin els conductors que s'han saltat la norma fins el seu domicili fora d'Espanya. Els principals interessats són els municipis turístics.

La Direcció General de Trànsit va anunciar l'estiu passat que col·laboraria amb empreses especialitzades per localitzar als infractors en els seus països d'origen i s'ampliaria la col·laboració amb països de la UE en matèria d'intercanvi d'informació, especialment amb França i Portugal.

La FEMP va posar en marxa el passat 30 de juliol un servei per facilitar als ajuntaments la gestió del cobrament a l'estranger de les sancions de trànsit que són de la seva competència. El servei ofert per la FEMP busca facilitar a tots els ajuntaments associats el cobrament efectiu de les multes que fins ara, en alguns casos, resultaven incobrables, i ho fa a través de l'entitat mercantil Nivi Gestions Espanya, S.L., adjudicatària del concurs resolt per la Federació el mes de juliol passat.

A través de la FEMP, la Xarxa Local de Municipis de la Diputació de Girona (Xaloc) ofereix als ajuntaments de les comarques gironines el servei de cobrament de sancions de trànsit d'aquells infractors amb domicili fora d'Espanya. Aquest servei esdevé d'especial interès per a aquells ens locals de municipis que al llarg de l'any són visitats per conductors estrangers, els quals hi fan estades estacionals.

Les delegacions acceptades en el ple de la Diputació de Girona d'aquest mes de juliol són Figueres, Cadaqués, Forallac, Ribes de Freser i Camprodon. En anteriors plens ja s'havia acceptat la delegació dels ajuntaments de Salt, Llagostera, Tossa de Mar, la Bisbal d'Empordà, Torroella de Montgrí, Palafrugell, Roses, Puigcerdà i l'Escala, de manera que ja hi ha un total de catorze municipis adherits. Calonge ja ha aunciat que s'afegirà a partir d'avui.

Com va anunciar la Diputació, l'objectiu d'aquest nou servei que s'ofereix "és complementar i millorar la gestió de les sancions de trànsit imposades en la demarcació de Girona que ja oferia Xaloc, així com agilitzar i optimitzar el cobrament de les sancions de trànsit d'aquells conductors amb domicili fora d'Espanya".

El Servei Català de Trànsit també porta anys plantejant-se com cobrar les multes als conductors de fora d'Espanya que se salten els límits amb l'única prova de la foto captada pels radars fixes. L'any 2011, unes 130.000 sancions -amb quanties que oscil·laven entre 100 i 600 euros cadascuna- van caure en sac trencat perquè no es disposava d'un mètode adequat per cobrar-les.

La integració europea

Amb el mateix objectiu, la directora general de Trànsit, María Seguí, va anunciar l'any passat en la seva compareixença al Congrés dels Diputats que implantaria una mesura similar a la de la FEMP des de la seva direcció general. En aquest sentit, Seguí va explicar que la DGT buscaria la col·laboració d'empreses especialitzades per resoldre el problema dels infractors estrangers que no compleixen amb el pagament de la seva multa una vegada que abandonen el nostre país.

D'aquesta forma, va advocar perquè Espanya transposés la Directiva Europea que obliga a l'intercanvi d'informació entre els països de la UE perquè aquestes multes no es quedin sense cobrar, així com per la firma de convenis bilaterals amb França o Portugal.