Els Mossos d'Esquadra han detingut dos integrants d'una xarxa internacional que es dedicava a robar camions arreu de Catalunya, en repintava les tractores i després les revenia a Ucraïna. En el cas dels remolcs, l'organització els desballestava i els convertia en ferralla, que anava a parar ferrovelleries. Els agents vinculen els dos detinguts amb una trentena de robatoris comesos arreu del país (sobretot, en polígons). Entre d'altres, a Lloret de Mar (Selva), Vic i a municipis de Lleida, el Baix Llobregat o l'Alt Penedès. En diferents magatzems, els agents han localitzat una vintena de vehicles (entre tractores i remolcs) amb un valor de 900.000 euros. La investigació no es dóna per tancada.

Els dos detinguts actuaven arreu de Catalunya i solien cometre els robatoris en cap de setmana, aprofitant que els transportistes deixaven els camions aparcats en polígons. Els lladres s'encarregaven de robar els tràilers i, després, els transportaven fins a l'interior de diverses naus industrials. Tres d'elles es troben a Sant Feliu de Buixalleu (Selva) i l'altra, a Santa Maria de Palau Tordera (Vallès Oriental).

Tot i que els lladres havien llogat dues de les naus, també havien aprofitat que a les altres no hi havia activitat per ocupar-les impunement. Un cop tenien els camions a les naus, els dos homes -un ucraïnès i un espanyol- s'encarregaven de posar-los a disposició d'altres membres de la xarxa perquè els poguessin revendre a l'estranger.

Els lladres, que tenen 47 anys, repintaven les tractores de color blau i els canviaven les matrícules i número de bastidor, amb l'objectiu que la xarxa les transportés fins a Ucraïna sense aixecar sospites. Pel què fa als remolcs i semiremolcs, el seu destí era ben diferent. "En aquest cas, els solien desballestar i els venien com a ferralla", concreta el cap de l'Àrea d'Investigació Criminal de la Regió Policial de Girona, l'inspector Josep Monteys.

Per evitar que els descobrissin, els lladres feien servir de tot. Inhibidors de freqüència, plaques de matrícula falsificades i -fins i tot- tenien un carnet fals de detectiu per teixir una coartada en cas que els enxampessin en plena feina.

La investigació policial que ha permès desarticular part d'aquesta trama va començar a finals de juny. El dia 23, els lladres van robar un camió tractora a Lloret de Mar (Selva). El vehicle tenia localitzador, i això va permetre als mossos poder-lo localitzar en una de les naus de Sant Feliu de Buixalleu.

A partir d'aquí, i després de veure que a l'interior de la nau hi havia altres vehicles robats, els agents van fer un seguiment als sospitosos i, el passat 19 de juliol, van detenir els dos lladres, que tenen 47 anys. Se'ls acusa de robatori de vehicles, robatori amb força i falsificació de documents. Després de passar a disposició judicial, un d'ells, l'ucraïnès, ha ingressat a presó. L'altre ha quedat en llibertat amb càrrecs.

Una trentena de robatoris

Els Mossos d'Esquadra vinculen els dos lladres amb una trentena de robatoris comesos arreu del país. Com ha concretat Monteys, els detinguts havien actuat arreu de la geografia catalana. A més de Lloret, també havien comès robatoris a Lleida, Vic i en municipis dels dos vallesos, el Baix Llobregat o l'Alt Penedès. "Tots dos lladres tenien antecedents, tot i que cap d'ells relacionats amb aquesta temàtica", ha concretat Monteys.

A dins dels quatre magatzems, els mossos han localitzat fins a una vintena de tràilers i vehicles robats. En concret, un camió semirígid amb remolc, set tractores, onze remolcs (cinc d'aquests, cisternes) i dos vehicles tot terreny. "Hi havia tres tractores que ja estaven repintades del tot i llestes per ser enviades a l'estranger", ha concretat el cap de l'Àrea d'Investigació Criminal. A més, la majoria dels remolcs encara tenien la càrrega a l'interior.

Segons indiquen els mossos, el valor de tot això supera els 900.000 euros. Apart, els agents també van fer entrades i escorcolls als domicilis dels dos lladres, situats a Mollet del Vallès (Vallès Oriental) i Sabadell. Aquí, hi van trobar documentació dels camions robats, emissores, plaques de matrícula o aparells GPS, entre d'altres.

Investigar les ramificacions

L'inspector Josep Monteys ha concretat que la investigació al voltant d'aquest cas no està tancada i que no es descarten més detencions. De fet, ara els mossos se centren a investigar qui mou els fils d'aquesta xarxa internacional i qui eren els encarregats de fer arribar les plaques de matrícula falsificades i els nous números de bastidor als dos lladres detinguts.